Estiu del 2020, aproximadament (queden poc més de tres anys; això no és res): un conductor que va per l'autopista de peatge AP-7, posem que a Salt, avança un vehicle que -atenció!- circula tot solet, sense xofer, com en les pel·lícules de ciència-ficció.

L'escena aquí descrita no és un deliri, ni un somni, ni tan sols una hipòtesi: constitueix una predicció de futur, perquè passarà. Des l'estiu de l'any passat, i en el marc de dos programes d'innovació europeus - Road Infraestructure ready for mixed vehicle traffic flows (I+D Inframix) i C-Roads Spain-, la concessionària Autopistas, filial del colós de les infraestructes Abertis, treballa en el tram Fornells de la Selva-Vilademuls per convertir-lo en una carretera intel·ligent que esdevindrà un banc de proves de la mobilitat futura: l'autònoma.

Algoritmes i alta tecnologia

A base d'algoritmes matemàtics -pensats per a un millor control del trànsit- i de tecnologia d'última generació ITS-G5 -que funciona a partir de sensors instal·lats a la infraestructura que transmeten tota mena d'informació als vehicles- i híbrida -que utilitza dades mòbils-, la Ronda de Girona de l'AP-7 serà una carretera futurista de «mostra».

Però, per què Girona? Primer, perquè el tram gratuït de 33,5 quilòmetres entre Fornells i Vilademuls disposa de quatre carrils i això concedeix més marge a Autopistas per fer proves de tota mena -«quan sigui necessari reservar un carril per als vehicles autònoms ho podrem fer sense problemes», apunta Xavi Daura, responsable d'Innovació d'Autopistas-; i, segon, perquè aquest segment de carretera forma part del corredor mediterrani, una infraestructura que la Unió Europea considera prioritària i això obre la porta a l'entrada de finançament comunitari de projectes pensats per millorar la mobilitat per carretera.

Inversió milionària en recerca

Globalment, el projecte Inframix compta amb un pressupost de 4,5 milions d'euros -també es treballa en autopistes d'Àustria-, mentre que el C-Roads Spain té assignada una partida de 18 milions (aquesta iniciativa, coordinada pels ministeris de Foment i de l'Interior, també impulsa projectes pilot a Madrid; al corredor cantàbric, a Galícia, Astúries i Euskadi i, també al corredor mediterrani, en un tram d'AP-7 a Màlaga).

Autopistas, explica Daura, habilitarà un tram de 20 quilòmetres de la Ronda de Girona per a la circulació de cotxes autònoms. Un cop llesta la infraestructura, s'efectuaran proves sobre el terreny amb l'objectiu que el trànsit sigui, a uns anys vista, «ininterromput, predictible, segur i eficient».

En aquesta línia, els investigadors practicaran simulacions «exhaustives» amb l'objectiu d'anticipar al més mínim detall escenaris diversos i «complexos»: des de com es mouen els vehicles sense conductor en episodis de trànsit fluid a com ho fan en trams afectats per obres, passant per com es comporten en supòsits de colls d'ampolla.

«Elements físics i digitals»

En el cas del programa Inframix, i a diferència d'altres projectes pilot sobre la conducció autònoma, la recerca posa el focus en la infraestructura, amb l'objectiu de dotar-la de «tots els elements físics i digitals» necessaris per transformar-la en una via intel·ligent (la concessionària Autopistas provarà, també, noves tipologies de senyalització).

Onze actors implicats

El projecte, multidisciplinar i pensat per fer viable del trànsit mixt (vehicles guiats per conductors i autònoms), implica onze empreses i institucions europees vinculades al sectors de l'automòbil i de les infraestructures viàries. Completats tots els testos i proves pilot que han de garantir una mobilitat autònoma fluida i segura, Autopistas posarà el «tram pilot» a disposició de marques i empreses perquè hi puguin provar prototips de cotxes sense conductor.

C-Roads

De la seva banda, la iniciativa C-Roads Spain se centrarà igualment en la simulació d'escenaris ben diferents: de circulació lenta; d'alerta per obres; de zona perillosa; de límits de velocitat variables; de condicions meteorològiques adverses; i de mitigació de l'efecte acordió, entre d'altres.

També provarà, en els dos trams del corredor mediterrani, sistemes alternatius de recàrrega de combustible i d'optimització de rutes.

En el cas de Girona, el projecte disposarà de sistemes intel·ligents de transport (ITS) -control d'aforaments; senyalització variable; càmeres; fibra òptica i estació meteorològica- i de comunicació, així com una flota de 35 vehicles de manteniment de la concessionària que incorporaran dispostius OBU (On Board Unit) integrats en un mateix gestor de trànsit.