La simultaneïtat de diferents tipus d'assetjament escolar , tal com posa de manifest el primer informe anual del telèfon d'assistència del Ministeri d'Educació, Cultura i Esports, un servei d'assistència que es va posar en marxa el novembre de 2016. En el seu primer any complet d'activitat, el 2017, aquest servei telefònic gratuït i permanent va registrar 48 casos gironins, als quals es van atribuir 150 situacions de bullying

Prop del 41% d'aquestes accions alertades des de les comarques de Girona es corresponien a agressions psicològiques; el 28%, a físiques; i el 22%, a accions que tenien com a objectiu excloure socialment la víctima. En el còmput d'avisos gironins gestionats pel Ministeri, l'assetjament sexual i el ciberassetjament apareixen com a minoritaris, ja que només informa de 6 i 8 casos, respectivament.

Les persones responsables d'atendre el número 900 180 180 són llicenciades o graduades universitàries en Psicologia, que compten amb el suport d'un equip de treballadors socials, juristes i sociòlegs.

Durant l'any passat, aquests professionals van atendre 23.389 telefonades, 7.508 de les quals es corresponien a possibles casos d'assetjament escolar. En el seu informe, el Ministeri remarca que, des del novembre de 2016 -quan va estrenar el servei telefònic-, el percentatge de trucades alertant de bullying ha augmentat un 49%.

De les prop de 23.400 comunicacions gestionades al llarg del 2017, 1.733 provenien de Catalunya i els experts van considerar que 922 concordaven amb l'assetjament escolar -la resta eren peticions d'informació general, bromes o trucades fetes per error-; una xifra que van reduir fins a 796 després de destriar les persones que hi van trucar més d'un cop. D'aquestes, el servei d'atenció del Ministeri d'Educació en va traslladar 31 d'especialment greus a la Inspecció educativa del Departament d'Ensenyament de la Generalitat i en va notificar 20 als cossos de seguretat.

Pel que fa a les comarques de Girona, l'equip responsable del 900 180 180 va informar de quatre casos de bullying a la Inspecció educativa, tres produïts en centres educatius públics i l'altre, en un de privat concertat. Tres d'aquests expedients també es van enviar a una unitat especialitzada de la Policia Nacional ( Unidad de Família y Mujer, UFAM).

Reiterat i per fer mal

Tant el Ministeri d'Educació, Cultura i Esports com la Conselleria d'Ensenyament -que gestiona el telèfon 116 111 Infància Respon, juntament amb el Departament de Treball, Afers Socials i Famílies- descriuen el bullying com qualsevol tipus de maltractament físic, psicològic, verbal, sexual, social, ja sigui en persona o via telemàtica, que es produeix de manera sistemàtica, reiterada i amb l'objectiu de fer mal.

Fins a aquest moment, l'últim informe anual del servei telefònic de la Direcció general d'Atenció a la Infància, que depèn de la conselleria de Treball, Afers Socials i Famílies, data del 2016 i va rebre 15.084 trucades del conjunt de Catalunya. El document no especifica dades per Serveis Territorials d'Ensenyament.