Un vol de Cagliari a Girona va registrar ahir pràcticament 10 hores de retard que van fer que sortís passades les vuit del vespre quan ho havia de fer a tres quarts d'onze del matí. AENA va atribuir la incidència a la companyia que l'operava, en aquest cas Ryanair.

Paral·lelament, a la tarda un problema de gestió d'Eurocontrol va provocar retards en molts dels vols programats a tot el continent. En el cas de l'aeroport de Girona l'averia es va fer notar a partir de les 7 del vespre amb retards que oscil·laven entre els 13 i els 15 minuts en alguns dels casos. Les sortides de Bremen i Maastricht cap a Girona es van fer amb retard i també va arribar fora de temps l'avió provinent de Newcastle. A partir de les vuit va tornar la normalitat i el vol que quedava per sortir ho va fer sense cap entrebanc i a l'hora prevista.

La pertorbació del trànsit aeri a tot Europa va ser motivada per un problema en el sistema de gestió de l'Organització Europea per a la Seguretat de la Navegació Aèria, Eurocontrol. Segons va alertar l'organització, aquest problema va reduir un 10% la capacitat de la xarxa europea i va provocar retards en els vols programats.

Segons va explicar Eurocontrol, «aproximadament la meitat» dels 29.500 vols previstos a la xarxa europea per ahir podia «patir algun retard» a causa de la fallada del sistema, tot i que va deixar clar que «el control del trànsit aeri no s'ha vist directament afectat i no hi ha conseqüències per a la seguretat derivades d'aquest incident».

Eurocontrol va assegurar que el problema «ha estat identificat» i es va posar en marxa un pla de contingència, que s'havia de mantenir fins a tenir la certesa que el sistema tenia «dades suficients «per operar de manera «completament correcta».

El Sistema de Gestió del Fluxe Tàcit Reforçat és clau per a la gestió del trànsit ja que es fa servir per calcular la demanda de trànsit amb la capacitat disponible per al control del trànsit aeri.

Bàsicament les seves dues funcions principals consisteixen a calcular la demanda del trànsit a cada sector d'àrea d'operacions, utilitzant informació de plans de vols dels operadors aeris i en l'assignació dels slots, és a dir, els drets d'aterratge i enlairament.