Se´n va començar a parlar, oficialment, el 2002. Aleshores governava Espanya el PP de José María Aznar, amb majoria absolutíssima. Els Pressupostos Generals de l´Estat d´aquell any incorporaven una partida de 35,8 milions per redactar el projecte de «desdoblament» de la carretera N-II en els trams «Tordera-Fornells-Girona» i una altra de 16,7 per fer el mateix en el segment de més al nord, comprès entre la capital i la frontera francesa. Aznar va marxar, i la carretera, per fer; va arribar el socialista José Luis Rodríguez Zapatero (2004-2011), que va plegar deixant el més calent a l´aigüera; i després va ser el torn de Mariano Rajoy... i els retards en l´ampliació de «la Nacional» encara són a l´ordre del dia.

Ahir, però, el delegat del Govern espanyol i home fort del PP a Catalunya, Enric Millo, va posar data a l´acabament d´una part de l´obra de la seu, que acumula setze anys de treballs i de redacció de projectes: el tram comprès entre Maçanet de la Selva i Sils, de 4,7 quilòmetres, s´haurà ampliat a quatre carrils i s´obrirà al trànsit la propera tardor (només quedaran pendents feines d´enjardinament de talusos i mitjanes). Llavors l´N-II passarà a ser A-2, autovia. Millo, que ahir, 2 de maig (dia en què Madrid commemora l´alçament popular del 1808), va visitar Girona, xifra l´esforç inversor del Ministeri de Foment en 24,5 milions d´euros.

Visita d´obres

El delegat feia l´anunci després de visitar les obres sobre el terreny, acompanyat pel subdelegat a la província, Juan Manuel Sánchez-Bustamente, i guiat per responsables de la direcció dels treballs i per tècnics de Foment. Recordava que si la carretera no ha entrat encara en marxa és perquè l´Agència Catalana de l´Aigua, organisme que depèn de la Generalitat, va suggerir la construcció de «nous passos d´aigua», a fi i efecte d´evitar eventuals inundacions de la via, i això va obligar a modificar el projecte -que s´ha alentit- i a ampliar el pressupost inicial.

El tram nord

Fa menys d´un mes, a finals d´abril, Millo, en una altra visita a Girona, va explicar que el Govern espanyol preveu destinar 5 milions d´euros, amb càrrec als Pressupostos Generals, per elaborar estudis informatius i ambientals dels trams pendents de començar, compresos entre els municipis d´Orriols i la Jonquera. El projecte està en marxa i això és el que compta, va venir a dir Millo, que defensa que la via sigui de dos carrils per banda i que pronostica que Orriols amunt hi començarà a haver moviments de terra a partir del 2019. De moment, però, en l´únic tram del nord on treballen les màquines és el que va de Medinyà a Orriols. I a l´alçada de Vilademuls, de contratemps no en falten. Allà, en el segment comprès entre els restaurants Sausa i Can Maret, la inestabilitat del terreny ha provocat diversos corriments de terres en un talús d´uns trenta metres d´alçada: el primer moviment es va produir el gener del 2017; el segon, molt més important, va ocórrer el juny de l´any passat i va obrir un esvoranc de 300 metres de longitud i d´un i mig de fondària que amenaçava l´estabilitat de la carretera N-II i que va obligar a Foment a improvitzar una actuació d´emergència.

El terreny en qüestió presenta problemes d´hidrodinàmica, provocats per la intervenció de les màquines, que haurien modificat els fluxos subterranis. Aquí rau l´origen dels corriments de terres, massa habituals en aquest punt.