La judicialització i l’assenyalament públic de l’activitat educativa i docent d’alguns professionals, als quals s’acusa d’adoctrinar els infants, ha mobilitzat els integrants del Marc Unitari de la Comunitat Educativa, MUCE (sindicats, estudiants, famílies i professors), que aquest dimecres 23 de maig expressarà el seu rebuig amb una concentració davant la subdelegació del govern espanyol a Girona, a dos quarts de 7 de la tarda.

Amb el lema «Deixeu l’educació en pau», l’acció es repetirà arreu de Catalunya.

Manifest del Nucli Paulo Freire

En paral·lel, el Nucli Paulo Freire i la «repressió» que pateix la tasca professional dels docents, a més de reclamar que els esforços se centrin en millorar el sistema educatiu. Aquest col·lectiu ha elaborat la declaració següent, que reproduïm íntegrament:

«El Nucli Paulo Freire de la Universitat de Girona davant l’acusació contra els mestres i professors de diferents instituts i escoles de Catalunya d’adoctrinar i vexar el seu alumnat volem manifestar el següent:

Un dels pilars fonamentals del pensament del pedagog brasiler Paulo Freire és que l’educació és essencialment política, que no partidista; no hi ha cap possibilitat que sigui neutral: o bé domèstica i adapta o allibera, o es posa al servei dels opressors o dels oprimits. Una de les funcions més evidents de l’educació és justament la d’ajudar a desocultar la realitat, a comprendre-la des d’una perspectiva més fonda, més crítica i més contrastada.

Per això, davant la denúncia interposada contra nou professors de l’institut El Palau de Sant Andreu de la Barca per part d’alguns guàrdies civils que escolaritzen els seus fills en aquest institut, obviant el conducte reglamentari -ells, que haurien de ser els garants del bon procedir-, acomboiats per la fiscalia i el govern espanyol, i atiats per alguns mitjans de comunicació i alguns polítics a qui no els importa destruir un bé tan sensible com l’escola i els qui l’habiten, i destrossar amb acarnissament la vida d’uns professionals, volem alçar la nostra veu per dir que fins aquí podíem arribar.

Perquè no són només els nou professors de l’institut El Palau els que han estat criminalitzats i calumniats, sinó que som tots els professionals de l’educació els que ens sentim concernits i assetjats. Compartim absolutament les paraules del professorat d’El Palau, quan afirma que aquí del que es tracta és de "desacreditar el model educatiu" i de judicialitzar una situació que, cas de ser conflictiva -que no ho sembla- s’havia de resoldre per les vies establertes, lluny d’esbombar-la i d’instrumentalitzar-la interessadament, en contra a més de la necessària protecció d’aquests menors que diuen voler emparar.

Una de les competències bàsiques que tant la Unió Europea com el nostre ordenament jurídic encomanen al sistema educatiu és que tothom ha d’assolir en acabar la seva escolarització obligatòria la «competència social i ciutadana», que s’explica oficialment -en els Decrets que ordenen l’educació primària i secundària- de la manera següent: "Fa possible comprendre la realitat social en què es viu, exercir la ciutadania democràtica en una societat plural, així com comprometre’s a contribuir a la seva millora... Entre les habilitats que tenen relació amb aquesta competència destaquen: expressar les pròpies idees i escoltar les alienes; practicar el diàleg i la negociació... Aquesta competència suposa afrontar la convivència i els conflictes emprant el judici ètic basat en els valors i pràctiques democràtiques, i exercir la ciutadania".

Però el que s’ha derivat d’aquesta ofensiva contra uns professionals que tenen l’obligació de treballar perquè els seus alumnes siguin competents socialment i ciutadana, és un ambient irrespirable de por, de repressió i d’autorepressió que perjudica tant el procés d’ensenyament i aprenentatge com les relacions dels docents amb els seus alumnes i amb les seves famílies. La calúmnia, la delació, la sospita permanent, la desconfiança són a les antípodes del clima que es necessita per fer una educació integral i per aprendre amb eficàcia, llibertat i justícia.

En conseqüència, exigim que s’aturi aquesta desgraciada escalada que no pot portar res de bo; que la justícia no admeti ni a tràmit aquestes denúncies absolutament partidistes i forassenyades i que es resolguin en les instàncies pertinents; que es restitueixi l’honor i l’honorabilitat d’uns professionals que, fins que es demostri el contrari, han fet i fan bé la seva feina; i que es treballi des de tots els fronts per millorar un sistema educatiu que ha sofert aquests darrers anys unes retallades que han posat encara més difícil l’aconseguir una educació de qualitat per a tothom».