La Federació d´Associacions de Mares i Pares d´Alumnes de Catalunya (FaPaC) denuncia que Ensenyament ha engegat el procés per «sostreure» la gestió del menjador escolar a 46 AMPAs gironines. De moment, aquests són els casos que han arribat a oïdes de l´entitat. La majoria són del Gironès i el Pla de l´Estany, però també n´hi ha del Baix Empordà i del Ripollès. Des de la FaPaC critiquen que el Departament s´empara en un ús «fraudulent» de la nova llei de contractació pública a l´hora de retirar el servei a les AMPAs.

La federació sosté que un dels supòsits de la llei, precisament, permet excloure´n aquells serveis públics que es paguin amb fons particulars (com és el cas dels menjadors, ja que les famílies «n´abonen el 100% del preu»). A més, critiquen que l´únic document que se´ls ha fet arribar fins ara per explicar-ne els motius el va emetre la Diputació de Girona, i no la Generalitat. Un informe jurídic, asseguren, que tampoc «justifica aquest canvi de model».

D´ençà que van saber que la gestió dels menjadors escolars per part de les AMPAs perillava, la FaPaC assegura que durant els darrers mesos han viscut un autèntic «periple de reunions». No només amb els Consells Comarcals, sinó també amb representants d´Ensenyament a Girona i del mateix Departament a Barcelona.

La federació denuncia que aquestes darreres setmanes han sabut que Ensenyament està «sostraient» la gestió dels menjadors a les AMPAs «de bona part del territori de Girona». En concret, parlen ja de 46 casos. La majoria són del Gironès (en concret, 25) seguit del Pla de l´Estany (11), però també hi ha casos del Baix Empordà (6) i del Ripollès (3).

La FaPaC assegura que el Departament, a través dels Consells Comarcals, «no pot negar la possibilitat de subscriure un conveni amb les AMPAs en virtut de la normativa vigent». De fet, directament, parlen que Ensenyament porta a terme una lectura «fraudulenta» de la nova llei de contractació pública, que és on rau el focus de la divergència.

Mentre que Ensenyament sosté que la llei impedeix que les AMPAs continuïn gestionant els menjadors, la FaPaC assegura que la normativa sí que ho permet. De fet, asseguren que l´article 11.2 del seu redactat «n´exclou qualsevol servei públic sufragat amb fons particulars pels quals s´hagin de pagar una tarifa, taxa o preu públic d´aplicació general».

I aquest, subratllen, és el cas concret dels menjadors escolars (que les AMPAs s´autogestionen o el deriven a empreses). «La prestació del servei escolar de menjador s´inclou en aquest supòsit, perquè són les famílies les que abonen el 100% del preu del menjador», segons ha explicat la federació en una nota de premsa.

Sospiten que volen adjudicar el servei a grans empreses

La FaPaC exigeix al Departament d´Ensenyament que digui «públicament» que la nova llei «realment impedeix» que les AMPAs continuïn gestionant els menjadors escolars. A més, critiquen que, de moment, no ha explicat «els veritables arguments» d´aquest canvi (que ells sospiten que es deu a la voluntat d´adjudicar el servei a grans empreses).

Informe de la Diputació de Girona

De fet, la federació ha denunciat que, fins ara, només se´ls ha fet arribar un informe jurídic sobre la polèmica. Però que no l´ha fet el Departament d´Ensenyament, sinó la Diputació de Girona, que «no té cap competència en matèria d´ensenyament». A més, diuen que aquest document «no justifica aquest canvi de model».

Finalment, la FaPaC sospita que les AMPAs de les comarques gironines no en seran les úniques afectades. Al comunicat, temen que Ensenyament acabi «fent el mateix a tot Catalunya i amb tots els serveis públics que ofereix mitjançant convenis amb altres entitats sense ànim de lucre». Per això, la federació insisteix que la nova llei de contractació pública permet que les AMPAs gestionin els menjadors escolars i exigeix que se´ls renovin els convenis.