Cent cinquanta mestres i professors gironins van començar ahir a formar-se per exercir com a directors de centre, en un curs que s'allargarà fins al 30 de novembre i al qual s'han inscrit 800 docents a tot Catalunya. El seu objectiu és introduir el professorat de Primària i Secundària en la funció directiva des de la gestió del canvi, el lideratge, l'orientació i la presa de decisions.

El curs de formació de directors té una durada de 240 hores, 104 de les quals són presencials i 136, no presencials. Pel que fa al seu contingut, s'organitza en els onze mòduls següents: Polítiques educatives; Organigrama i funcionament del Departament d'Ensenyament; Organització i gestió de centres docents; Factors clau per a una direcció eficaç; Currículums de l'ensenyament no universitari i avaluació del procés d'aprenentatge;Projecte de direcció, retiment de comptes i qualitat educativa; Gestió dels recursos del centre docent; Marc normatiu aplicable als centres docents; La gestió econòmica d'un centre docent; Prevenció de riscos laborals i manual d'autoprotecció; i Transformació de l'administració del centre cap a l'administració digital. Les sessions es realitzen en setze grups distribuïts pel territori, dels quals el de Girona és el més nombrós, seguit dels de Maresme-Vallès Oriental, del Consorci d'Educació de Barcelona, les comarques barcelonines i Tarragona, amb 100 matriculats cadascun d'ells -a la resta, n'hi ha 50.

Democràcia i cooperació

Durant la cloenda de la primera jornada del curs, el conseller d'Ensenyament, Josep Bargalló, va defensar que «el lideratge pedagògic ha de ser democràtic i ha de ser cooperatiu» perquè «ens hi juguem que funcioni el sistema». Bargalló va explicar que «el Departament és un monstre administratiu excessivament gran, pesat i complex, que necessita urgentment una descentralització, que passa per uns Serveis Territorials amb més capacitat de decisió i més responsabilitat, amb més empoderament».