12 de juliol de 2018
12.07.2018

Augmenten els casos que combinen les Altes Capacitats amb el TDAH

L'estudi de l'Observatori de les Altes Capacitats de la UNED conclou que el diagnòstic de la doble excepcionalitat ha de ser molt cautelós. Els mestres es mostren preocupats perquè no saben com atendre aquesta diversitat a les aules

12.07.2018 | 11:26
Augmenten els casos que combinen les Altes Capacitats amb el TDAH

El director de l'Observatori de les Altes Capacitats a la UNED, Àngel Guirado, va anunciar ahir les conclusions de l'estudi de camp sobre la doble excepcionalitat, els casos que combinen la superdotació amb el Trastorn pel Dèficit d'Atenció i Hiperactivitat (TDAH).

L'estudi, on s'han analitzat 37 nens i nenes de les comarques gironines des del gener fins a l'actualitat, detecta un increment generalitzat del trastorn. En 6 d'aquests casos s'observa una combinació de les Altes Capacitats amb una alteració associada, com el TDAH o el Trastorn de l'Espectre Autista (TEA), que representa el 16% del total. Per tant, la investigació sosté que entre un i dos nens de cada deu es troben en aquesta circumstància. Tot i això, Guirado va especificar que «els estudis que hi ha són insuficients i arribar a conclusions afirmatives és precipitat perquè es treballa sobre una mostra de la població molt petita i durant un període curt de temps». El doctor en psicologia Guirado també va posar de manifest «la dificultat dels mestres per atendre aquesta diversitat a les aules». Assegurava que «és un motiu de preocupació perquè no saben com ocupar-se'n, i per això s'han afinat més les eines clíniques de diagnòstic». La investigació demostra que hi ha factors coincidents entre les Altes Capacitats i el TDAH, com seria el cas de la verborrea, però que els símptomes «negatius» com la desmotivació, la falta d'atenció o la desgana són els que es detecten abans perquè són més preocupants. «Com a resultat, moltes vegades es fan falsos diagnòstics, perquè quan hi ha un trastorn que predomina i genera més interès, el segon queda tapat i té una anàlisi inferior. S'han d'ajustar els criteris de detecció amb la finalitat d'extreure resultats més curosos», va afegir Guirado. Una de les accions que proposa l'Observatori és la «formació dirigida o diana», dotant els educadors i psicòlegs de coneixements per distingir i diagnosticar, respectivament, aquestes dobles excepcionalitats que condicionen l'aprenentatge dels alumnes.

Els videojocs són positius

Pel que fa als tractaments conductuals i d'entrenament, ha quedat palès que jugar a videojocs sense abusar-ne és apte per a les situacions de TDAH i d'alumnes amb talent. Permeten que els nens prenguin decisions immediates, milloren l'agudesa visual i impliquen concentració. També es recomana el moviment físic i tenir cura dels factors educatius durant els primers anys de vida, ja que no hi ha dades suficients per preveure els efectes a mitjà i llarg termini de la medicació.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
L'últim El més llegit
Enllaços recomanats: Premis cinema