Ryanair assegura que si vostè és un dels damninificats té un correu electrònic a la bústia que l´avisa, «amb set dies d'antelació», que el vol que tenia contractat per al dimecres, 25 o el dijous, 26 de juliol ha quedat cancel·lat per la vaga convocada pels representants sindicals dels tripulants de cabina. Diu la companyia que ha enviat 50.000 correus a clients espanyols i que les cancel·lacions afectaran 400 vols -200 per cada dia d´aturada- que tenen per origen o per destí el territori nacional; el 24% de les operacions programades.

- Però, quants vols se suspendran amb sortida o arribada a l´aeroport de Girona?

- De moment no podem facilitar la dada; tot i així ja hem contactat amb els passatgers afectats -respon una portaveu de la línia aèria irlandesa, que defensa que les aturades «no tenen cap justificació».

Sigui com sigui, l'aeroport de Vilobí d´Onyar viurà dues jornades com a mínim complicades; i que, dilluns passat, la reunió mantinguda entre les parts enfrontades a Madrid acabés sense cap acord sobre els serveis mínims presagia turbulències encara més intenses. Diari de Girona (07/07/2018) va comprovar que Ryanair tenia 72 operacions previstes (36 enlairaments i 36 aterratges) a l´aeroport de Girona-Costa Brava per als dos dies de vaga. Rutes d´anada o de tornada a nou països europeus cobertes per avions Boeing 737-800, amb capacitat per a 162 passatgers cadascun. Segons dades de l´empresa, l´ocupació mitjana registrada en els vols del mes de juny va ser del 96%, o el que és el mateix: 155 passatgers per cada Boeing 737-600. Fets els comptes de la vella, i prenent com a bona la hipòtesi que la venda de seients s´ha mantingut aquest juliol -un dels mesos de més trànsit de passatgers a Vilobí-, si la vaga a Espanya afecta el 24% de les operacions (17 a Girona), 2.635 usuaris de l´aeroport de Girona-Costa Brava es quedaran a terra (per als dies 25 i 26 Ryanair havia posat a la venda 11.600 seients). Males notícies, també, per a Aena, que l'any passat va situar Vilobí a tocar dels dos milions de passatgers.

Les parts, a mata-degolla

En qualsevol cas, i a falta de dades de la companyia relatives a Girona, centenars de clients es veuran afectats per un conflicte laboral caracteritzat per un enfrontament a mata-degolla entre les dues parts: els tripulants de cabina, a través de la Unió Sindical Obrera (USO) i el Sindicat Independient de Tripulants de Cabina de Passatgeros de Línies Aèries (Sitcpla), denuncien «sobrecàrrega» de feina i coaccions per part de la direcció, que hauria enviat un qüestionari a tots els treballadors per saber si donen suport a la vaga, informa Europa Press; l´empresa, a través del director de Màrqueting, Kenny Jacobs, afirma que les aturades «no persegueixen altra cosa que entorpir les vacances familiars i beneficiar altres línies».

Bèlgica i Portugal

En els tres països afectats per la convocatòria de vaga, Espanya, Portugal i Bèlgica, Ryanair ha cancel·lat 600 vols -el 12% dels que ofereix a Europa-, de manera que 50.000 passatgers es quedaran sense volar. En termes relatius, a Bèlgica han quedat suspeses el 34% de les operacions diàries (100 vols en dos dies); a Portugal l´afectació és del 27% (100 vols més) i a Espanya, on 1.800 tripulants de cabina estan cridats a fer vaga, del 24% (400 vols anul·lats). Fins ahir la companyia no havia fet pública la llista de les rutes anul·lades i insistia que ja s´ha posat en contacte amb els passatgers perjudicats, als quals els ofereix l´opció de canviar la data del bitllet o «el reemborsament complet» dels diners.

«Disculpes sinceres»

En aquest context, Ryanair recorda que «el 88% dels clients a Europa no es veuran afectats» per les cancel·lacions; la vaga, però, només es manté en peu en 3 dels 37 països on opera. «Des de Ryanair volem transmetre les més sinceres disculpes als clients per les molèsties derivades de les vagues, que es mantenen a pesar que hem fet tot el possible per evitar-les», apunta Kenny Jacobs.«Personal extra»

Per millorar l´atenció i gestionar amb més agilitat «la gestió de reemborsament o de reubicació dels clients afectats», Ryanair ha incorporat «personal extra» al departament d´atenció al client. L'empresa assegura que «qualsevol client» que no hagi rebut un e-mail o un missatge de text al mòbil «pot comptar que el seu vol serà operat amb normalitat i que haurà de fer el check-in seguint el procediment habitual».