Red Eléctrica d´Espanya (REE) va començar ahir a Sant Julià de Ramis el desmantellament del primer tram de les línies de 220 quilovolts (kV) que transcorren paral·leles a la de molt alta tensió (MAT). En total, han de desaparèixer fins a 90 quilòmetres d´esteses elèctriques, dels quals més de la meitat corresponen a l´eix Vic-Bescanó-Santa Llogaia, on es troba la subestació de la Farga, que es preveu que s'acabi de construir a finals de desembre.

En aquesta primera fase, que durarà fins a finals d´any i arriba amb gairebé tres anys de retard, desapareixeran 52 suports i 18,2 quilòmetres de la línia de 220 kV. Segons va explicar el portaveu de l´empresa, Lluís Pinós, «són unes mesures compensatòries de caire mediambiental ja associades al projecte de l´eix des de l´inici».

Un cop la subestació de la Farga entri en funcionament, s´iniciarà el gener del 2019 la segona fase, entre Vic i Bescanó, que inclou 38 quilòmetres i 100 torres. Per acabar amb els desmuntatges previstos, faltaran el tram de 132 kV entre la Farga i Santa Llogaia i el de 110 kV de les Guilleries, gestionat per Endesa amb la supervisió de REE.

Pinós insistia a recordar que «potser els treballs no s´han fet tan ràpidament com s´esperava, però REE compleix amb l´objectiu final, que és acabar amb el mateix número de quilòmetres que hi havia abans». La línia de la MAT, però, és molt més potent perquè els suports tenen un circuit quàdruple, en comptes de doble com els que es retiren, combinen cables de 400 kV i 220 kV i mesuren uns 50 metres d´alçada. El procediment per desmantellar-les comença per desmuntar els cables, continua retirant les torres per parts i dipositant-les a terra, i acaba restituint el terreny per eliminar totes les cimentacions dels suports.

La incògnita de Riudarenes

Pel que fa al nou ramal de 400 kV a Riudarenes, el nou delegat a Catalunya de REE, José Ignacio Lallana, va concretar ahir que la companyia està a l´espera de la resposta del Ministeri, després que la Generalitat n´emetés l´informe desfavorable. Lallana va explicar que es tracta d´una infraestructura necessària per «garantir i recolzar el subministrament elèctric a la Costa Brava i per donar seguretat i millorar l'alimentació del tren d'alta velocitat». D´aquesta manera, REE està disposada a estudiar les «alternatives que integrin de la millor forma possible el ramal al ter­ritori», tot i que l´any passat va rebutjar les sis opcions que se li van proposar.

La companyia va fer públic que aposta per un model estratègic de futur aprovat recentment a través del Compromís de Sostenibilitat 2030.