El subdelegat de l'Estat a Girona, Albert Bramon, va avisar ahir que amb la finalització de la concessió de l'AP-7 al 2021 caldrà replantejar-se què fa amb el desdoblament de la N-II a les comarques gironines.

Bramon va insistir que, en vista al final de la concessió, la voluntat del Ministeri de Foment és de no renovar el contracte de concessió. D'aquesta manera, l'Estat n'assumiria la gestió i el manteniment. El representant del govern va assegurar, tot i això, que el futur del projecte «no ha de ser dues vies paral·leles» en què hi hagi l'AP-7 i l'autovia de l'A-2 de costat, i per tant això «canvia els plans del desdoblament» de la N-II, que s´haurien de replantejar.

Bramon aposta per repensar què es fa en el tram nord, on encara no hi ha un projecte aprovat. La intenció del subdelegat és arribar a una decisió consensuada amb el conjunt de diputats gironins al Congrés per tal de poder mostrar un projecte d'unitat territorial.

Peatge de manteniment

En la vista posada al futur, Albert Bramon aposta per crear un peatge de manteniment una vegada es liberalitzi l'autopista. Considera que «ni les autopistes, ni les autovies podran ser sufragades únicament amb fons públics» i per tant caldrà seguir pagant per utilitzar l'AP-7, tot i que creu que el preu seria raonablement més baix que l'actual. Bramon va afirmar que malgrat el Ministre de Foment no s'hagi pronunciat sobre aquesta mesura, «és evident que ha d´haver-hi a darrere un pla per, possiblement, pagar el manteniment d´aquestes autopistes, però sí que és evident que això canvia una mica els plans que tenim sobre la Nacional II i altres carreteres»

Aquesta opció ja havia sortit en debats anteriors, quan encara hi havia el PP al govern i encara no s'havia promès la liberalització una vegada finalitzés la concessió de les autopistes. Diversos partits es mostraven partidaris de mantenir aquesta petita tarifa en l'AP-7 pública ja que es tractaria de quantitats econòmiques molt més reduïdes a l'actual però que ajudaria a fer viable la gran despesa que comporta aquesta via ràpida.

De tota manera, caldrà esperar fins al 2021, la data en què caduca la concessió de l'AP-7 entre Tarragona i La Jonquera, per veure com es gestiona la finalització del contracte amb Abertis i quin pla per a la gestió i el manteniment acaba aprovant el govern. Un pla de gestió que podria alterar-se, ja que el 2020 s'hauran de celebrar unes noves eleccions generals.

Complir amb les partides

D'altra banda, el subdelegat de l'Estat va explicar que la prioritat per aquest 2018 és complir amb les partides inscrites en els pressupostos. En aquest sentit, el representant del govern del PSOE a Girona creu que els projectes iniciats a la part sud de la Nacional II, i també fins a Orriols, podrien entrar en funcionament abans d'acabar l'any. De fet, ha detallat que les previsions són que el desdoblament «fins a Orriols» ja estigui acabat «a la tardor» i que les obres de la part sud que s'estan realitzant a Maçanet de la Selva estaran aviat.