28 de setembre de 2018
28.09.2018
Diari de Girona

L'atenció al territori frena les trucades al telèfon contra la violència masclista

El servei rep un 9,5% menys de telefonades de Girona entre l'agost de 2017 i el de 2018 · L'Institut Català de les Dones remarca la persistència del problema i que els serveis de proximitat s'usen més

28.09.2018 | 01:35
L'atenció al territori frena les trucades al telèfon contra la violència masclista

El servei telefònic de la Generalitat contra la violència masclista ha registrat un lleuger descens de trucades de les comarques de Girona respecte l'any passat (-9,5%), consolidant una tendència a la baixa que s'ha mantingut els últims mesos però que, tal com ha informat l'Institut Català de les Dones (ICD), no significa que el problema remeti sinó que les víctimes cada vegada coneixen i acudeixen més als serveis especialitzats del territori.

Entre gener i agost de 2018, el número de telèfon ha rebut 426 trucades provinents de Girona per denunciar maltractaments o demanar orientació, mentre que durant el mateix període de 2017 se'n van fer 471; una reducció que les xifres de Catalunya també mostren, ja que durant els primers vuit mesos de l'any passat es van gestionar 6.823 telefonades, en front de les 6.230 del 2018.

Més coneixement i confiança


Des de l'ICD van explicar que la disminució de trucades al 900 900 120 es deu a la consolidació de la xarxa d'atenció especialitzada i al fet que les dones coneixen més els serveis als quals es poden adreçar. L'organisme es refereix, sobretot, als Serveis d'Informació i Atenció a les Dones (SIAD), enfocats cap a la detecció i la primera atenció a les persones que pateixen violència masclista. Per l'Institut, l'important és que les afectades vegin aquests recursos com a propers i mereixedors de confiança.

Deixant de banda la implantació i l'ús dels serveis de proximitat, el número d'atenció telefònica de la Generalitat no ha deixat de rebre trucades i, pel que fa a Girona, durant els mesos de juliol i agost n'ha gestionat 110; fins al juny, el balanç de la primera meitat del 2018 s'havia tancat amb 316 comunicacions.

A data d'1 de setembre, la mateixa dona que pateix una situació de violència masclista va fer el 71,2% de les telefonades de tot Catalunya. En el 26,8% dels casos, l'acció de trucar la va realitzar algun familiar o persona propera de l'afectada i en tan sols un 2% l'autor va ser algun professional. Per sexes, la gran majoria d'usuàries de la línia telefònica, el 93,2%, van ser dones.

Pel que fa a l'àmbit en el qual es van produir els fets, el 94,3% de les situacions alertades tenien a veure amb la parella i el 2,4% s'emmarcaven en l'entorn familiar; un altre 2,6% se situava en un context sociosanitari i un 0,7, a la feina.

Tot i que l'habitual és que coincideixin diferents tipus de maltractaments, la violència psíquica estava present en gairebé totes les peticions d'ajuda (99,6%); la física, en el 39,3%; l'econòmica, en el 10,8%; i la sexual, en el 3,8%.

Les estadístiques de l'ICD també posen el focus en l'edat dels comunicants, la majoria dels quals tenien entre 31 (el 39,9%, d'aquesta edat als 40) i 50 anys (el 26,1%, des dels 41). Ara bé, la franja dels 19 als 30 també representa un percentatge destacat, amb un 17,9% de totes les telefonades.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
L'últim El més llegit