El conseller d'Ensenyament, Josep Bargalló, va explicar la setmana passada que el seu Departament està «avaluant els horaris» escolars, amb l'objectiu de fer «unes propostes obertes que cada centre o entitat territorial vagi definint». Bargalló va dir que «la uniformitat sempre és dolenta en el sistema educatiu» i «en el cas dels horaris és evident».

En un esmorzar informatiu realitzat dimecres, Josep Bargalló va explicar que «no es poden plantejar els horaris sense tenir en compte la realitat sociolaboral de l'entorn, però també la geogràfica». Per això, el conseller va criticar que es decidís «compactar l'horari de Secundària», perquè «hi ha un horari que funciona a un lloc i no funciona a un altre». L'actual responsable d'Ensenyament va proposar optar «per solucions diferents» als centres i va insistir que aquesta decisió no s'ha de prendre per motius pressupostaris, perquè «l'horari compacte és més fàcil, ens surt a més bon preu», però va afirmar «la formació de l'alumne no és millor».

Bargalló va posar l'exemple d'un institut de Poblenou i un altre del Pallars que ha visitat recentment. Mentre que a Poblenou ho «troben perfecte» perquè els permet fer activitats extraescolars, al Pallars «és un desastre» perquè «els nois arriben a les cinc o les sis a casa i no han dinat». El conseller va exposar que «no podem demanar als alumnes del Pallars un rendiment intel·lectual alt si no els nutrim de manera convenient».

Preguntat per les hores de música als centres educatius, Josep Bargalló va dir que «no augmentarem les hores curriculars perquè hi ha propostes i eines a mitjà termini més útils». El conseller va explicar que s'estan buscant noves vies «perquè les escoles municipals de música treballin colze a colze amb les de Primària i els instituts».

El conseller va explicar que s'ha aprovat la construcció d'alguns centres nous tot arribant a acords amb ajuntaments «perquè al mateix edifici hi hagi l'escola municipal de música i un institut escola, de manera que es puguin compartir espais i professorat, encara que siguin d'administracions diferents». Va plantejar que a Manlleu s'ha fet una aposta en aquest sentit i que «ha anat molt bé per l'augment de la cultura musical del municipi, la cultura musical dels nostres alumnes i per la lluita contra la segregació».

Cultura religiosa

Davant d'una pregunta sobre el professorat de religió, Josep Bargalló va explicar que «algunes escoles concertades d'ideari catòlic ens han ensenyat el camí a seguir». Ho va dir en el sentit que «l'escola pública ha de recollir» l'assignatura de cultura religiosa, que ja fan a alguns centres concertats, perquè «l'escola no és el lloc de la catequesi, sinó de transmissió de coneixement».

El conseller d'Ensenyament va exposar, però, que per complir «els acords del govern espanyol amb algunes comunitats religioses» caldria que hi haguessin diverses assignatures per a diverses religions, un extrem que «no seria positiu». Per això va argumentar que «l'aposta per la cultura religiosa és bona i és l'adequada formativament, socialment, i en això estem treballant». Bargalló va afegir que almenys dos col·lectius de professors de religió estan d'acord amb aquesta proposta.

Pel que fa a l'educació concertada, el titular del Departament d'Ensenyament va explicar el «finançament asimètric» que vol aplicar la Conselleria i va manifestar que «som conscients que a cada escola pública li hauríem de donar més diners i que el mòdul del concert educatiu és insuficient».