Les comarques de Girona comptaran amb dos nous radars de tram la xarxa viària. Aquests nous mesuradors de velocitat es col·locaran a la Nacional II, al seu pas per l'Alt Empordà. S'ubicaran a l'anomenat cinturó de ronda de Figueres i el que popularment es coneix com a «corredor de la mort», a causa d'anys d'alta sinistralitat i mortalitat.

Els dos nous cinemòmetres es posaran en el tram d'N-II que va des dels Hostalets de Llers fins al polígon del Pont del Príncep, al sud de Figueres. En total, comprenen una distància de 8,05 quilòmetres de longitud. Hi haurà dos aparells, un per cada sentit de la circulació. El seu inici és al quilòmetre 750 i acabaran de mesurar la velocitat mitjana al 758. En aquest tram, actualment, el límit de velocitat es troba en els 80 quilòmetres per hora.

En aquests vuit quilòmetres històricament hi ha hagut concentració d'accidents de trànsit i, malauradament, quan encara es permetia el pas de camions a la Nacional II, molts d'ells havien estat mortals. Es caracteritza a més per ser un tram de via que compta amb poca distància en els vorals en cas de trobar-se amb un sinistre viari.

En cas de trobar-se, per exemple, amb un cotxe que ve en sentit contrari de cara, permet fer poca maniobra per evitar el xoc frontal o lateral. Actualment aquest tram d'N-II està limitat als 80 quilòmetres per hora però anys enrere la velocitat màxima era de 100 quilòmetres, cosa que encara era més perillosa. Actualment en aquest tram hi ha instal·lat un radar fix.

Ara el Servei Català de Trànsit els nous dos radars de tram que vetllaran perquè no se superi la velocitat mitjana en aquest punt de l'N-II al seu pas per l'Alt Empordà. El paquet de licitació comprèn també dos altres radars de la C-14 a prop de la Seu d'Urgell. Ambdós projectes surten a licitació per 832.359 euros amb l'IVA inclòs i formen part del Pla 2019-2020 del SCT per instal·lar cinemòmetres de tram a carreteres catalanes.

Els nous radars de l'N-II a Figueres superen el mig milió de pressupost i un cop comencin les obres hauran de finalitzar-se en un termini de set mesos. La data de finalització de presentació d'ofertes és el 10 d'octubre i l'obertura d'aquestes es farà el dia 17.

Les altes velocitats, causa d'accidents

El SCT justifica la instal·lació de nous radars, segons informa en la Memòria del projecte, perquè entre les causes de l'increment de l'accidentalitat i lesivitat cal ressaltar les elevades velocitats màximes enregistrades. I afegeix que tots els experts «coincideixen a assenyalar que petites reduccions en la velocitat de circulació comporten notables disminucions de l'accidentalitat i mortalitat».

El mètode «més efectiu fins ara», assegura Trànsit, és col·locar els cinemòmetres de velocitat mitjana per tram, ja que els que hi ha actualment instal·lats han «permès constatar que es compleixen els objectius marcats, havent-se aconseguit en pocs mesos una significativa reducció de les velocitats màximes. I afegeix que des que se'n van començar a col·locar l'any 2004 fins l'actualitat,en els trams sota control del radar, s'ha produït una reducció de les víctimes mortals i ferides greus fins en un 49%.

L'Oficina del Pla de Seguretat Viària ha fet un estudi tenint en compte l'accidentalitat i la mobilitat de la xarxa viària catalana i ha seleccionat aquest tram d'N-II al seu pas per l'Alt Empordà.

El primer radar de tram, el 2014

Amb aquests dos nous aparells, les comarques gironines comptaran amb fins a deu radars de tram, tenint en compte, que en moltes vies n'hi ha d'instal·lats un per cada sentit del trajecte que analitza. Uns radars que es van començar a col·locar ara fa quatre anys. El primer que es va instal·lar a la província, el de la C-65 entre Cassà de la Selva i Llagostera, curiosament és el que menys penalitza. Va entrar en funcionament el mes de maig de l'any 2014 i durant aquest temps ha captat 22 infractors -fins al 30 de juny.

Els radars de tram de les comarques gironines que estan en funcionament han imposat fins a 32.368 multes a conductors en quatre anys d'implementació. Són expedients iniciats per part del Servei Català de Trànsit (SCT) a aquells xofers que no han respectat la velocitat mitjana.

Els últims radars de tram instal·lats el març de l'any passat, en el tram d'N-II entre Capmany i Agullana, són els que més conductors imprudents han captat: 15.978 usuaris han sobrepassat la velocitat mitjana.