L'Associació de Transports de Girona (Asetrans Girona) va convocar ahir una marxa lenta de camions per reivindicar els problemes consegüents de la restricció de la carretera Nacional II (N-II) des de fa cinc anys per manca de seguretat. La mobilització es va realitzar a totes les províncies catalanes i va provocar nombroses retencions de trànsit que, en el cas de les comarques gironines, es van concentrar als trams de l'autopista AP-7 que passen per Sant Gregori, Vilablareix i Sant Julià de Ramis amb un màxim de sis quilòmetres d'obstrucció, segons va informar el Servei Català de Trànsit. L'objectiu dels camioners concentrats és aconseguir una bonificació total del cost de l'autopista, via alternativa a la prohibició de circular per la Nacional per falta de seguretat i risc d'accidentalitat, i solucions als quilòmetres afegits de desviament que sobretot fan els transportistes locals.

La mobilització de camioners a Girona va tenir com a punt de partida una concentració a la via de servei de l'N-II d'Aiguaviva ahir a les quatre de la tarda. A la mateixa hora, camioners de la resta de les províncies catalanes van reunir-se per iniciar una marxa lenta generalitzada, iniciativa presa pels afectats tarragonins. En el cas de Girona, el recorregut va començar cap a les cinc des d'Aiguaviva i va transcórrer per diferents vies començant per la mateixa N-II, passant per l'AP-7 i la C-66 en direcció a Banyoles fins a les Comes de Sant Julià de Ramis, punt de retorn per repetir el trajecte dues vegades més. «En cap moment volem que s'aixequi la restricció, ja que som conscients que hi ha una manca d'infraestructures evident que perjudica la seguretat de la via, sinó que volem reconduir-ho i canviar el tema de les bonificacions i alguns criteris tècnics», explica el director d'Asetrans Girona, Jordi Esparraguera. El president de la Confederació de Transports de Catalunya (CETCAT), Eduard Ayach, considera que «nosaltres som els primers que no volem passar per una via si és perillosa, però si l'administració no inverteix en les carreteres, el que no pot fer és fer-nos-ho pagar a nosaltres», tenint en compte que altres comunitats autònomes com La Rioja reben el 75% de bonificació i Catalunya rep força menys, concretament un 42,5% pel trànsit de pas i un 50% pel trànsit local.

La queixa des de Girona és sobretot en clau local, ja que «el transportista gironí té moltes dificultats per moure's per la província. La restricció, que en principi havia de durar dos anys, ha causat hàbits d'ús indeguts a altres vies, com ara que la carretera GI-555 té un problema de seguretat agreujat perquè hi passen més camions dels que toquen», apunta Esparraguera. Joan Prada, camioner des de fa 50 anys, va assistir a la concentració per tal de reivindicar que «tenim autovies i nacionals restringides, fet que implica un major cost a assumir». Aquesta és la primera mobilització que es convoca després de diverses trobades amb l'administració. Ayach avança que s'ha demanat una reunió amb els consellers de Política Territorial i d'Interior per intentar trobar una solució política al més aviat possible.