Els rètols penjats emeten el senyal més visible que el tram de carretera Nacional-II desdoblada de 5,45 quilòmetres, entre Maçanet de la Selva i Sils, és a punt de solfa. Encara s´hi treballa, amb l´objectiu -ho recordava fa uns dies el subdelegat del Govern espanyol a Girona, Albert Bramon- que a partir del novembre -Bramon no va concretar ni dia ni hora- aquest segment canviï de nom: de nacional a autovia; d´N-II a A-2.

Segons el Ministeri de Foment, la inversió destinada a aquest tram ascendeix a 21,29 milions d´euros (uns set milions per quilòmetre); a aquesta partida correspon sumar els 13,79 milions que costarà l´enllaç de Vidreres: l´operació aflora un resultat de 35,08 milions, que creix si se li afegeix la inversió d´11,86 milions que s´està fent més al nord, al tram Medinyà-Orriols, que augmentarà «la capacitat» d´absorbir vehicles (no serà, per tant, ben bé un desdoblament). La xifra final, sempre segons el Ministeri, s´enfila, doncs, fins als 46,94 milions d´euros.

Vint quilòmetres

Quan entri en funcionament el segment Maçanet-Sils, el tram sud de l´A-2 disposarà de 21,2 quilòmetres circulables (els 9 que separen Caldes de Malavella de Fornells de la Selva; els 6,7 que hi ha de Caldes fins a Sils i els nous 5,5 quilòmetres que separen Sils de Maçanet). Queda pendent el tram Maçanet-Tordera, que l´Estat no preveu desdoblar; n´augmentarà la capacitat. Segons dades del Ministeri de Foment, de totes les carreteres de titularitat estatal, el curt tram d´A-2 sud ara per ara operatiu (Sils-Fornells) és el que més trànsit de vehicles suporta, segons dades del Ministeri de Foment corresponents al primer semestre del 2018: cada dia hi passen, de mitjana, 47.711 vehicles (pesants, o sigui, camions, i no pesants, turismes), un 3,8% més dels que ho feien els primers sis mesos del 2017.

Cinc-cents milions

Les últimes dades del Ministeri de Foment assenyalen que les inversions en marxa a Catalunya representen una inversió global de 537,88 milions d´euros. Hi ha obres a l´A-27 (variant de Valls a Montblanc); a la B-24 (variant de Vallirana); a la B-40 (Olesa de Montserrat-Viladecavalls); a l´entorn metropolità de Barcelona (enllaç de l´autovia del Baix Llobregat amb l´AP-7, a Castellbisbal). La província de Girona concentra el 8,7% de la inversió global (46,94 milions d´euros).

El tram nord, a estudi

Mentre el tram més meridional de l´autovia es desencalla -el projecte va començar a caminar el 2002, ara fa setze anys- el de més al nord es troba en fase més que inicial. Sobre això, el subdelegat del Govern ja ha avançat en diverses ocasions que els estudis per fer les variants de Bàscara, Figueres i Pont de Molins van endavant. Això no obstant, Bramon avisa que aquests projectes no arrencaran en la present legislatura.