Filosofia tornarà a ser una assignatura obligatòria a Batxillerat, en comptes d'optativa. Així es va acordar dimecres a la Comissió d'Educació i Formació Professional del Congrés dels Diputats, que va aprovar per unanimitat una proposició no de llei de Podem que insta el Govern espanyol a recuperar l'assignatura obligatòria de Filosofia durant els tres últims cursos d'institut.

Segons la proposta, que també va obtenir el vot favorable del PP, que la va relegar del currículum durant el seu mandat, s'impartirà com a matèria comuna i obligatòria amb l'accent sobre els continguts ètics a quart d'Educació Secundària Obligatòria (ESO) i també amb caràcter comú d'obligatorietat, com a Història de la Filosofia, a primer i segon de Batxillerat. L'assignatura s'haurà d'incloure en un currículum bàsic per a tot el sistema educatiu no universitari que sigui, «alhora, estable i flexible en els continguts».

L'assignatura de Filosofia havia estat una de les grans damnificades de l'aprovació de la reforma popularitzada com a llei Wert (Lomce) el 2013, que la va mantenir com a matèria troncal a primer curs de Batxillerat però que va eliminar el caràcter troncal de la Història de la Filosofia de segon de Batxillerat i l'obligatorietat d'Ètica a quart d'ESO.

Una iniciativa de Podem

La iniciativa de Podem recorda que l'assignatura es trobava en una situació anòmala per la seva consideració d'obligatòria a la prova final d'etapa però que no s'estudia a segon de Batxillerat, fet que ha generat disparitat d'estratègies a les comunitats autònomes per tal de recuperar-ne els continguts.

El text recorda que la Unesco ha declarat la necessitat d'ensenyar Filosofia i nombrosos estudis apunten que tant la Filosofia en general com la Història de la Filosofia ajuden al desenvolupament intel·lectual de l'alumne en l'exercici del pensament abstracte i en el desenvolupament de la funció executiva del cervell. «Si entenem que una de les finalitats prioritàries de l'educació consisteix a formar ciutadans lliures, la Filosofia és imprescindible per desenvolupar el pensament autònom i crític en què es fonamenta la democràcia», diu la iniciativa aprovada.

Tal com va informar la ministra d'Educació i Formació Professional, Isabel Celaá, aquesta modificació s'incorporarà a la reforma de la Llei Orgànica per a la Millora de la Qualitat Educativa (LOMCE) que està elaborant el seu Ministeri. Segons va informar aquest, la reforma legal es presentarà al Consell de Ministres «en els propers mesos per a la seva aprovació i posterior tramitació parlamentària».

«La filosofia ajuda els alumnes i les alumnes a pensar, a reflexionar, a crear una consciència crítica, a instal·lar-se conscientment en el temps i a l'espai», va destacar la ministra Celaá en relació amb el restabliment de l'obligació d'aquesta matèria.

«Creiem que així ajudem els alumnes que creixin immersos en un món ple d'informació, en una societat hiperconnectada, a desenvolupar un pensament crític que els permeti distingir l'important de l'accessori i els fonaments del món on vivim», va afegir.

Ètica a la Secundària Obligatòria

Amb la reforma que prepara el Govern de Pedro Sánchez, els estudiants cursaran de forma obligatòria les assignatures de Filosofia i Història de la Filosofia a Batxillerat. Així mateix, l'administració central determinarà que els joves també estudiïn de forma obligatòria continguts d'ètica durant el curs d'Educació Secundària Obligatòria (ESO) que es consideri més convenient.

Dijous, des del Ministeri d'Educació i Formació Professional es va assegurar que l'administració «tindria en compte», a l'hora de reformar la LOMCE , la proposició no de llei aprovada per unanimitat a la Comissió d'Educació del Congrés que demana al Govern espanyol la reorganització del currículum de Batxillerat per establir la Filosofia i la Història de la Filosofia com a matèries comunes i obligatòries per primer i segon curs de Batxillerat.