06 de novembre de 2018
06.11.2018
Diari de Girona

Voluntariat per guiar adolescents i infants en el procés d'aprenentatge

Una seixantena d'escolars gironins participen en un programa d'acompanyament educatiu de la Fundació Catalunya La Pedrera

06.11.2018 | 00:41
Voluntariat per guiar adolescents i infants en el procés d'aprenentatge

Un mateix projecte, el Programa d'Acompanyament Educatiu (PAE) de la Fundació Catalunya La Pedrera, combina el suport socioeducatiu amb la promoció del voluntariat al territori.

Aquesta iniciativa, que es va iniciar ara fa sis anys i es desenvolupa en 19 espais socials de l'entitat a 13 municipis catalans, també es realitza a Girona, en un equipament situat al barri de Santa Eugènia. En aquests moments, els beneficiaris són una seixantena d'alumnes d'educació Primària i Secundària.

Més enllà dels deures

La finalitat del programa va més enllà d'oferir ajuda als escolars perquè facin els deures o millorin les tècniques d'estudi, ja que també estimula l'autonomia i el desenvolupament integral dels menors. Per dur-ho a la pràctica, és important la figura del voluntariat.

Amb el PAE, la Fundació Catalunya La Pedrera ofereix un espai on els joves poden realitzar els deures amb l'acompanyament d'educadors, tot disposant d'un seguiment personalitzat que es coordina amb la família i l'escola. Tal com destaquen els promotors del projecte, es busca «la corresponsabilitat educativa», de manera que les famílies s'involucrin alhora que es promou la participació activa de les entitats i els agents del barri o el municipi dels estudiants.

Beneficiaris a Girona

A Girona, en aquests moments hi participen 24 nenes i nens de Primària i 35 adolescents que estudien Secundària. La fundació va informar que, cada any, el recurs atén aproximadament 1.300 infants de 6 a 12 anys i joves de fins a 16, arreu de Catalunya, que cursen l'Educació Secundària Obligatòria (ESO).

El Programa d'Acompanyament Educatiu acompanya en la realització de les tasques acadèmiques dels escolars, al mateix temps que incideix en l'educació de les emocions i l'estimulació de la creativitat. Així, la iniciativa ofereix als estudiants eines pensades per facilitar el seu desenvolupament emocional i creatiu. En relació a aquest últim i amb la promoció de l'autonomia personal, les dinàmiques de treball del PAE estimulen la curiositat, l'experimentació, l'expressió d'emocions, el plantejament de preguntes i respostes, la resolució de problemes o el treball en equip, entre altres habilitats.

Tutoritzar grups d'alumnes

Tot plegat es duu a terme amb l'ajuda de voluntaris. Aquestes persones, que es poden inscriure com a col·laboradores a través del web de la Fundació Catalunya La Pedrera, tenen coneixements i formació diversa i s'integren en l'equip d'educadors, on tutoritzen i acompanyen un petit grup d'infants o adolescents. Els responsables del projecte remarquen que els voluntaris participen activament tant en la realització de les activitats adreçades als infants i els joves, com en el contrast del seu seguiment i l'evolució.

Els Espais Socials de la Fundació Catalunya La Pedrera on es realitzen les activitats del programa són compartits per diferents col·lectius, joves com els que participen en aquest programa i, també, persones grans.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook