L'Estat va reafirmar-se ahir en el compromís de finançar el tram nord de la variant d'Olot i va proposar acordar el finançament a la comissió bilateral d'Infraestructures amb la Generalitat. L'alcalde de la població, Josep Maria Corominas, es va reunir ahir amb el secretari general d'Infraestructures, Javier Izquierdo, per avaluar la situació i intentar desencallar el projecte.

En aquesta reunió a Madrid també hi van participar el subdelegat de l'Estat a Girona, Albert Bramon, i el responsable d'Infraestructures de l'Ajuntament d'Olot, Ramon Prat.

Al final de lar reunió, Corominas va recordar que l'anterior executiu del Partit Popular havia proposat signar un conveni per garantir que assumiria el cost d'aquest tram (la resta d'obra la finança la Generalitat) però que ara la intenció del Govern de Pedro Sánchez és passar-ho per aquesta comissió.

«És només un canvi d'estratègia però ara nosaltres pressionarem perquè la variant estigui a l'ordre del dia d'aquesta comissió el més aviat possible», va detallar Corominas.

Les comissions bilaterals entre la Generalitat i l'Estat es van reactivar a la primavera. Es tracta d'uns instruments de participació de la Generalitat en l'exercici de competències estatals. En aquest cas, el tram estatal de la variant d'Olot.

Serà la Generalitat, tal com estava acordat, qui s'encarregarà de la redacció del projecte i l'execució de l'obra. És a dir, l'Estat finançarà les obres sobre la base de posar partides anuals als seus pressupostos i, amb els diners de l'Estat, la Generalitat es farà càrrec del compromís de les obres.

Es tracta d'una coordinació entre les dues administracions pensada per a l'inici i l'execució de les obres. Aquesta estratègia fa anys que és reclamada per l'Ajuntament d'Olot com una solució encarada a un inici de les obres.

L'alcalde considera que és una solució fàcil i poc costosa per a l'Estat, que té la responsabilitat de la part de la variant de menys cost econòmic.

Per això, en les reunions entre administracions per la variant hi solen haver tècnics municipals olotins que presenten solucions fetes a la unió entre la variant d'Olot i les carreteres de l'Estat.

Corominas va recordar que la resta de l'obra depèn de la Generalitat i que alguns trams ja estan redactats i a punt per començar-hi a treballar (com el del túnel de la Pinya) i d'altres pendent de sortir a exposició pública (com el tram entre la Vall d'en Bas i de les Preses).

Amb tot, Corominas espera que es pugui mantenir el calendari que actualment hi ha sobre la taula. Corominas ha manifestat, en diferents ocasions, que el seu objectiu és que abans del maig de l'any vinent es puguin veure màquines treballant en les obres de la variant.

Viatges a Madrid

En els vuit anys del mandat de Josep Maria Corominas, els viatges a Madrid amb l'AVE per a la variant han estat freqüents. La variant va ser un dels cavalls de batalla de Corominas en la lluita per l'accés a l'alcaldia d'Olot.

Això no obstant, en la campanya del 2008 encara no es coneixien bé ni la durada ni els efectes de la crisi econòmica, que acabava de començar.

Tot i que totes les administracions coincidien en la necessitat de dotar Olot de la variant no disposaven de fons per afrontar-la. Llavors l'alcalde va aprofitar per demanar que almenys els estudis i els projectes estiguin acabats per a quan hi hagi disponibilitat econòmica.

Tenir els papers fets i consensuats va ser una realitat en el tram que passa pel terme d'Olot i que va soterrada. La connexió d'aquest tram amb la xarxa estatal va ser més complicada perquè l'Estat va presentar un estudi que hi afegia una travessa per la Vall de Bianya i la del tram entre la Vall d'en Bas, les Preses i Olot està en vies de consens.