Els menors tutelats que han participat durant el curs 2017-2018 en un programa de mentoria social han millorat els resultats acadèmics en assignatures com matemàtiques, ciències socials i ciències naturals. Aquesta és una de les conclusions de l'estudi per avaluar els resultats del projecte europeu Sapere Aude, que s'ha fet a cinc països i que ha tingut, a les comarques gironines, 15 parelles formades per estudiants i mentors. Segons va explicar el coordinador del projecte, David Ruiz, la iniciativa va néixer després de constatar que aquests estudiants solen tenir pitjors resultats acadèmics i l'objectiu és treballar perquè tinguin les mateixes oportunitats acadèmiques.

Sapere Aude és un projecte pilot de mentoria social que s'ha desenvolupat durant el curs 2017-2018 a cinc països europeus. L'objectiu és formar parelles entre joves que cursen secundària i que viuen en serveis residencials i mentors voluntaris amb qui es troben un cop a la setmana amb l'objectiu d'aconseguir una millora en els resultats acadèmics. Segons va detallar Ruiz, generalment aquests joves tenen pitjors resultats a classe, cosa que dificulta que continuïn estudiant.

En aquesta primera edició hi han participat 75 parelles, quinze de les quals a les comarques gironines. L'estudi elaborat per la Universitat de Girona (UdG) per avaluar-ne els resultats, conclou que les notes dels que han format part d'aquesta primera edició han millorat, sobretot en assignatures com matemàtiques, ciències socials i ciències naturals. La mitjana d'edat dels participants, als cinc països on s'ha fet la prova pilot, és de 15 anys i la mitjana dels educadors o mentors és de 34. Sis de cada deu menors tutelats són d'origen estranger i el 66% portaven un any o més a serveis residencial quan va començar el projecte. La immensa majoria, concretament el 95,7%, van a instituts públics però tres de cada deu havien repetit algun curs. Un cop completat un curs del programa de mentoria, han millorat resultats acadèmics, també s'ha reduït l'absentisme escolar i, a nivell qualitatiu, han augmentat les ganes de continuar formant-se, ja sigui en estudis superiors o en formació professional.

El pressupost del programa, amb finançament europeu, ha estat de 105.000 euros i ha implicat organitzacions de cinc països. A Catalunya ha estat la Fundació Plataforma Educativa que ha treballat amb entitats de Croàcia, Alemanya, Àustria i França. A més, la participació de la UdG ha servit per poder avaluar el desenvolupament del projecte i proposar accions per millorar.