L'assetjament i el ciberassetjament escolar és un problema del sistema educatiu que s'ha analitzat profusament al llarg dels últims anys, però sense posar el focus de manera exhaustiva en un col·lectiu especialment sensible: l'alumnat amb algun tipus de discapacitat

La Fundació ONCE i el Comitè espanyol de representants de persones amb discapacitat (Cermi) volen corregir aquesta mancança fent una radiografia exacta de la realitat a les aules, pel que han posat en marxa una enquesta en línia que estarà oberta fins al 30 de novembre. El sondeig forma part d'un estudi més ampli que, a més de diagnosticar la situació, vol aconseguir eines útils per planificar mesures de prevenció, detecció i resolució dels casos de bullying i ciberbullying.

L'enquesta, que poden respondre estudiants i exalumnes, pares o tutors i professionals educatius, és l'últim pas d'un projecte que també inclou entrevistes a experts i representants de tots els sectors implicats; grups de discussió amb alumnes, familiars i experts; i, finalment, testimonis de joves que han patit assetjament.

Confirmar una intuïció

La directora de Projectes, Convenis i Formació de la Fundació ONCE, Sabina Lobato, aclareix que l'objectiu és confirmar la «intuïció que hi ha molts casos d'assetjament a alumnes amb algun tipus de discapacitat». La percepció de l'entitat es basa en dades extraoficials i informes recents centrats en grups específics, com el de l'autisme, que va posar de manifest que el bullying afecta almenys la meitat de la població escolar amb aquest trastorn.

Lobato subratlla que la seva voluntat és realitzar una investigació seriosa, motiu pel qual abans de posar-la en marxa van contactar amb l'ONG Save The Childreni han tingut en compte els resultats d'un informe de les Nacions Unides, «molt crític» amb la inclusió d'alumnat amb discapacitat als centres ordinaris.

El col·lectiu més sensible

Tot i que l'escola no és l'àmbit d'actuació principal de l'ONCE, Sabina Lobato va explicar que l'organització s'ha aliat amb el Cermi «per investigar un aspecte molt específic que incideix en el progrés i l'èxit educatiu». També va assenyalar que es tracta d'ajudar «el col·lectiu més sensible, les víctimes d'assetjament» i va afegir que «la vulnerabilitat pot venir, fins i tot, de què la mateixa persona no sap que és víctima», pel que va remarcar la importància d'establir protocols d'actuació.