L´empresa banyolina d´autobusos Teisa ha incorporat a la seva flota el primer autocar interurbà híbrid de la província de Girona.

El sistema híbrid permetrà un estalvi aproximat d´un 20% de combustible, l´equivalent a 6.000 litres l´any, i una reducció important de les emissions de CO2 a l´atmosfera, segons informa l'empresa de transport de viatgers.

L´empresa, que ha invertit 291.000 euros en l´adquisició d´aquest model híbrid, l´utilitzarà fins a finals d´any a la línia que uneix Girona i Santa Coloma de Farners, passant per Vilobí d´Onyar, Aiguaviva i Vilablareix, però la previsió és provar-lo també en altres línies interurbanes que fan trajectes inferiors als 50 quilòmetres per valorar en quina d´elles hi ha un major estalvi tant pel que fa a consum de carburant com en la reducció d´emissions.

Així, també analitzarà la viabilitat d´aquest autocar en les rutes Girona-Sant Feliu de Guíxols, Girona-Olot passant per Amer, Girona-Olot passant per Banyoles, Camprodon-Campdevànol i en la ruta del Bus Transversal de la Garrotxa, que va de Besalú a Les Planes d´Hostoles passant per Olot.

Com s'aconsegueix l'estalvi

L´autocar híbrid de Teisa es propulsa gràcies al combustible dièsel i a l´energia elèctrica. El motor elèctric funciona en aquells moments en què hi ha més consum d´energia, és a dir a les acceleracions i a les arrencades particularment.

Per tant, quantes més arrencades i parades hi hagi en una ruta, més estalvi s´aconseguirà. La companyia provarà l´autocar híbrid durant dos mesos aproximadament en cada trajecte i en funció dels resultats es decantarà per aplicar-lo en una línia o en una altra. També estudiarà si incorpora a la seva flota més vehicles híbrids interurbans.

L´empresa banyolina es converteix en pionera en l´ús d´autocars interurbans híbrids a la província de Girona. Una aposta, la del transport elèctric, que figura en l´ADN de la firma familiar, fundada el 13 de març de 1920.

Els seus dos primers vehicles van ser dos autocars elèctrics Walker que carregaven les seves bateries amb l´energia nocturna generada als salts d´aigua i que no s´aprofitava. De fet, l´acrònim Teisa significa Transports Elèctrics Interurbans SA.

L´autocar híbrid de Teisa és un model de la marca Irizar, de 12,9 metres de llarg i amb una capacitat per a 76 persones (55 assegudes i 20 dretes). També permet transportar fins a 8 cadires de rodes al mateix temps que 27 persones assegudes i 20 dretes.

Amb aquest nou autocar, Teisa SA manté la seva aposta per les noves tecnologies vinculades a la mobilitat. L´empresa ha col·laborat recentment en la primera prova pilot d´un autobús autònom a Girona. També col·labora amb el RACC en el projecte europeu C-Roads de compartició de dades entre vehicles i sensors amb una prova pilot que es fa a la Ronda de Girona, en el tram de l´AP-7 entre Fornells i Vilademuls.