Els vehicles elèctrics han recorregut molt poc camí a les comarques gironines en aquests últims anys. Aquest tipus d'automòbils propulsats per energies netes tan sols representen un 0,12% del total dels matriculats, segons la Direcció general de trànsit (DGT). Només circulen per les carreteres 838 unitats (aquí s'inclouen turismes, motocicletes, vehicles comercials i uns altres), enfront dels una mica més de 683.000 que estan equipats amb motors de combustió.

Mentre diversos països avancen per reduir el pes dels cotxes contaminants -a Espanya tampoc superen l'1% del total- el Govern vol prohibir les vendes dels vehicles que emetin diòxid de carboni més enllà de 2040 (dièsel, gasolina i híbrids), les patronals de concessionaris Faconauto i Ganvam atribueixen la seva escassa quota de mercat als preus. Aquests segueixen sent molt superiors en els cotxes elèctrics, que s'ofereixen més de 10.000 euros més cars en les versions econòmiques enfront de la mitjana de tots els vehicles, que és de 22.276 euros.

Girona compta amb 411.218 turismes, dels quals una mica menys de la meitat estan equipats amb motor dièsel, enfront dels 212.625 de gasolina. El parc mòbil d'elèctrics a Girona inclou dos autobusos, 184 motocicletes i 33 camions de petit tonatge, a part de 316 turismes. Els pocs punts de recàrrega en frenen l'expansió.

Ara, Espanya ha tornat a posicionar-se al costat dels països amb objectius més ambiciosos en la negociació a Europa sobre renovables. Aquí s'emmarca la polèmica decisió d'elevar la pressió fiscal sobre el dièsel. La mesura estrella contempla la prohibició de les vendes i matriculacions de vehicles de gasoil, gasolina i fins i tot els híbrids i els alimentats per gas ja el 2040. Tota una revolució a mitjà termini que representa «una fita a escala internacional» per a la ministra de Transició Ecològica, Teresa Ribera, i activa el compte enrere per a la reconversió de la indústria del motor.

Espanya va emetre 338,8 milions de tones equivalents de diòxid de carboni el 2017, fet que suposa un increment del 4,4% sobre l'exercici anterior. El país contamina més que el 1990. Quant? Gairebé un 18%. La norma vol reduir les emissions un 20% el 2030 i fins a un 90% el 2050. I el transport és el sector més contaminant, del que surt una quarta part de totes les emissions.