Els cotxes ja circulen pel nou tram de l'A-2 entre Sils i Maçanet de la Selva. El ministre de Foment, José Luis Ábalos, va inaugurar ahir al matí aquest nou tram desdoblat de l'N-II que enllaça les dues poblacions de la comarca de la Selva. En total són 2,75 quilòmetres, una xifra petita, però que ha tingut un cost significatiu de 24,5 milions d'euros. «L'obra s'ha demorat més del que mereixia», va admetre Ábalos.

Pel que fa al tram sud final de l'A-2, de Maçanet a Tordera, les obres de condicionament es licitaran entre aquest desembre i gener i s'invertiran més de 27 milions d'euros. Aquest tram de 10 quilòmetres no es desdoblarà, sinó que s'hi faran millores.

Segons va assegurar ahir Ábalos, el projecte de construcció de l'A-2 és «una de les prioritats pel Ministeri», tinguent en compte que «a Catalunya hi ha hagut un dèficit d'inversió en infraestructures per part de l'Estat». «Per això ens hem posat a treballar per revertir aquesta situació», va afegir.

Amb aquest nou tram entre Sils i Maçanet, l'autovia compta ara amb gairebé 20 quilòmetres circulables. Als inaugurats ahir, cal sumar-hi els 8,4 km de Fornells a Caldes i els 6,7 km de Caldes a Sils.

L'únic tram de l'N-II que actualment està en obres és el que va de Medinyà a Orriols. Aquest desdoblament estarà acabat, segons va assegurar ahir Ábalos, a l'abril del 2019. El retard, ja que s'hauria d'haver posat en funcionament aquest 2018, és degut a diferents «despreniments de terra causats per la climatologia». Per altra banda, el tram nord de l'A-2 que ha d'unir Orriols amb La Jonquera encara està en fase d'estudi.

Característiques tècniques

El ministre de Foment acompanyat per diferents autoritats, entre ells, el subdelegat del govern espanyol a Girona, Albert Bramon, van recòrrer ahir el matí amb autobús els 2,75 quilòmetres de l'A-2 que uneixen Sils i Maçanet. Després del recorregut, Ábalos va donar per inaugurat el nou tram amb la descoberta d'una placa commemorativa.

La nova via consta de dues calçades amb tres carrils per sentit entre Sils i Maçanet; i dos carrils per sentit entre l'enllaç de Sils i el final del tram nou que connecta amb l'A-2 que va fins a Caldes. La calçada compta amb un carrils de 3,50 metres cada un, uns vorals exteriors de 2,50 metres i uns vorals interiors d'1,5 metres. Destaquen els tres viaductes amb els quals compta aquesta nova via per salvar l'encreuament amb les rieres de Pins, Reg Clar i Reg Sorrer.

Les obres de desdoblament de l'N-II s'han convertit en una qüestió nacional, en una batalla llarguíssima que va començar l'any 2002, en temps dels governs de José María Aznar. El projecte de construcció de l'A-2, llargament reivindicat a la província, ha anat reservant partides en Pressupostos Generals d'anys successius, dissenyats per les administracions Aznar, Zapatero i Rajoy.

D'inversions se n'han promès des de l'any 2004, però la gran majoria no s'han acabat executant. L'esclat de la crisi, el 2008, va ajornar encara més l'obra. Setze anys després de la posada en marxa del projecte, l'autovia A-2 continua sense ser una realitat. Una via inacabable.