El revers de la moneda del consumisme associat a les tradicions nadalenques, des de fer cagar el tió fins al dia de Reis, és el valor educatiu o solidari que defensen organitzacions humanitàries, socials o de famílies, a més de l'administració educativa. El missatge comú és substituir l'allau d'obsequis i joguines per una selecció de regals que contribueixin en el creixement de la persona.

A través de l'espai Família i Escola, el Departament d'Educació apel·la a un «consum responsable» que doni exemple als fills. La Federació d'associacions de mares i pares d'alumnes de Catalunya (Fapac) proposa regalar «llibres que eduquen en un pensament crític, inclusiu, feminista, transformador i democràtic», tant pel que fa als adults com als infants. Per a aquests últims, la Fapac comparteix al seu web una selecció de contes que tracten la diversitat, els estereotips de gènere, la migració, la sordesa o la síndrome de Down.

A banda de posar el focus social o educatiu en els regals per als infants propers, altres iniciatives com la campanya de joguines de la Creu Roja JoventutCreu Roja pensen en les nenes i els nens desfavorits, en aquells als quals les seves famílies no poden comprar res. Per a aquest col·lectiu, l'entitat recull joguines a les seves seus locals.

Institut Català de les Dones

La igualtat i acabar amb els estereotips de gènere és l’objectiu d’una campanya de l’Institut Català de les Dones per influir en l’elecció dels regals de Nadal i de Reis. El propòsit de #trenquemestereotips, que fins al 7 de gener es difondrà a través de cartells, premsa i xarxes socials, és educar els infants perquè respectin la diferència i no discriminin per raó de gènere, un missatge que es transmet a través de quatre imatges que combinen joguines fàcilment identificables amb estereotips sexistes. Des de l’ICD afirmen que les joguines no són un simple entreteniment, sinó que s’han d’entendre com a eines per construir imaginaris i identitats. Per això, l’Institut adverteix que evitar la reproducció de conceptes sexistes a través de les joguines és un clau en el desenvolupament de les persones.

Fundació Vicente Ferrer

La Fundació Vicente Ferrer crida a combatre la «síndrome del nen hiperregalat» optant per la contenció a l’hora de fer regals i escollint-ne que transmetin valors. Una manera de fer-ho, tal com proposa i explica al seu web, és regalar un apadrinament i promoure entre les nenes i els nens els valors de la solidaritat, la generositat i el compromís amb les persones més desfavorides. La fundació ha ideat una capsa anomenada «L’Hiperregal» que conté una carta, una fotografia i un llapis per començar a escriure l’infant apadrinat i, així, establir-hi un vincle afectiu.

Fundació Pere Tarrés

L’entitat socioeducativa ha elaborat un decàleg per ajudar a triar jocs en família i amb valors. En síntesi, la Fundació Pere Tarrés recomana escollir-los amb intencionalitat educativa, fets amb materials naturals, tradicionals d’arreu del món i per a totes les edats, interactius per treballar les relacions afectivo-emocionals, jocs de taula i que no siguin sexistes ni bèl·lics.