El Grup de Recerca en Migracions, Educació i Infància (Emigra) de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) ha constatat que els alumnes amb risc d'abandonament escolar estan poc protegits. Aquesta és una de les principals conclusions a què ha arribat el grup Emigra amb l'estudi sobre l'abandonament escolar prematur Reducing Early School Leaving in Europe RESL.eu (2013-2018).

La recerca ha analitzat 3.500 estudiants i 500 professors de centres del Vallès Occidental i del Maresme, així com tots els instituts de secundària de la ciutat de Sabadell. Segons la UAB, els resultats confirmen que els alumnes amb més perill d'abandonament escolar prematur són els nois de classe obrera i d'origen estranger.

L'estudi també constata que alumnat amb risc d'abandonament dels estudis té aspiracions altes i mostra una percepció positiva de suport familiar, si bé té una baixa vinculació escolar i una percepció no tan positiva del suport dels docents. Per contra, les pretensions laborals de l'alumnat són força consistents amb les seves aspiracions educatives, i són més altes en el cas de les noies i de l'alumnat nascut al país.

En aquest sentit, els investigadors destaquen que un de cada sis alumnes no sap què li agradaria fer d'aquí a cinc anys. I, en el cas de l'alumnat estranger, tot i ser globalment més baixes, les aspiracions de la majoria d'aquest alumnat també més enllà de l'Educació Secundària Obligatòria (ESO). També són força més baixes les expectatives que atribueix als seus pares i mares i, sobretot, al seu professorat, en relació amb l'assoliment d'estudis superiors.

En el cas de Sabadell, on s'ha estudiat el 93% dels alumnes de quart d'ESO, la recerca permet identificar cinc perfils de centres amb una distribució desigual dels recursos humans i materials i el seu impacte en la capacitat de prevenir l'abandonament escolar prematur on més es necessita.

Davant l'anàlisi obtingut, l'estudi on va participar l'UAB estableix dotze propostes d'actuació a nivell local. Per exemple, senyala la importància de millorar la detecció precoç de la desvinculació, descentralitzar l'orientació, generalitzar la mentoria, establir indicadors d'equitat educativa, millorar l'oferta de cicles de formació professional o ampliar l'oferta de formació ocupacional.

Les dades de l'estudi es van presentar dijous durant el seminari «L'abandonament escolar prematur a Catalunya en el context europeu», que es va celebrar a la Facultat de Filosofia i Lletres de la UAB, al campus de Bellaterra.