07 de març de 2019
07.03.2019
Diari de Girona

Salut vol aplicar a tots els ambulatoris la programació per motiu de consulta

?Aquest sistema de treball, que ajuda a prioritzar els casos més greus, ja funciona en els centres d'atenció primària de l'IAS i l'ICS a Girona

07.03.2019 | 00:31
Vergés, presentant la campanya «Cap al CAP».

El Departament de Salut vol estendre a tots els centres d'atenció primària (CAPs) de Catalunya la programació per motiu de consulta, un sistema de classificació que dirigeix els pacients al professional més «adequat per donar resposta a la consulta i en el temps més àgil possible», segons va detallar dilluns la consellera de Salut, Alba Vergés. En el cas de les comarques gironines, l'Institut Català de la Salut (ICS) i l'Institut d'Assistència Sanitària (IAS), que gestionen el gruix dels ambulatoris de la demarcació, ja fan servir aquest sistema de treball que prioritza l'atenció als casos més greus i estableix circuits d'actuació específics per als problemes de salut més comus.

Segons Salut, aquest model implica l'«apoderament» de professionals de l'atenció primària com les infermeres, per atendre determinats tipus de consultes, o el personal administratiu, amb un paper «clau» per a la derivació de les visites.

«No tot és el mateix. Són diferents les urgències, que s'atenen immediatament; les consultes per motius no demorables, com, per exemple, febre o diarrea, o el seguiment i control de malalts crònics», va afirmar la consellera per explicar aquest model que classifica els pacients segons el motiu de la consulta.

Es tracta d'un sistema amb què ja s'organitzen alguns centres d'atenció primària però ara el Departament de Salut està estudiant la manera de generalitzar el model a través d'una regulació i de donar-hi impuls polític, segons va apuntar la consellera. A Girona, el fan servir 29 equips d'atenció primària que presten servei a unes 630.000 persones.

«Millorar l'organització i l'accessibilitat de l'atenció primària passa en bona part per assegurar que les persones siguin ateses pel professional més adequat», va exposar durant la presentació d'una campanya que té per lema el joc de paraules «Cap al CAP» amb l'objectiu de potenciar l'atenció primària.


El paper de l'administratiu

«Què necessiteu o en què us puc ajudar?» és la pregunta que fan els professionals d'atenció a la ciutadania quan arriba un usuari a un centre de salut.

A partir de la resposta que dona el pacient, el professional resol la consulta amb l'ajuda d'una nova funcionalitat del programa informàtic de programació que li permet fer una identificació del problema de salut per garantir l'eficàcia i l'equitat en la resposta, sigui quina sigui la via d'entrada de la petició, presencial o telefònica.

Des del seu lloc al taulell, el personal administratiu visualitza en una sola pantalla els 22 motius de consulta de baixa complexitat més freqüents a l'atenció primària. Entre els quals hi ha, per exemple, el mal de coll, el mal de queixal, les afeccions a la pell, el mareig, la febre... La pantalla, a més, dona informació de quina és la simptomatologia de cada una de les situacions que cal tenir en compte.

Una de les apostesde la nova organització és que aquests problemes de salut hagin quedat resolts en el mateix torn de treball en què ha arribat la petició i amb el professional que l'equip ha acordat. Habitualment, el 47% dels casos de baixa complexitat pot ser valorat per infermeria.

El programa informàtic relacionat amb la nova organització també ofereix els 15 motius de sol·licitud d'atenció més greus que han de ser atesos de manera immediata, com la pèrdua sobtada de la visió o la pèrdua de consciència, amb l'objectiu de donar més seguretat tant als pacients com als diferents professionals implicats en la seva atenció.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook