El Col·legi d'Educadores i Educadors Socials de Catalunya (CEESC) reclama que aquests professionals s'integrin als equips docents dels centres de primària i de secundària, una reivindicació per a la qual estan recollint signatures. El col·lectiu demana que els educadors socials es considerin «un agent educatiu» més de les escoles i els instituts, on treballin «en col·laboració i corresponsabilitat» amb els altres professionals.

El col·legi explica les seves demandes en un manifest que presentarà durant una jornada del Col·lectiu professional d'Educació social i Escola del CEESC, prevista per a l'11 de maig.

El text, que es pot descarregar al seu web i que circula a través de les xarxes socials, defensa que els educadors poden aportar una mirada socioeducativa i assumir tasques de suport i d'acompanyament als centres. Precisament, el document es complementa amb un «Decàleg de funcions de l'educadora i l'educador social als centres educatius».

La petició s'adreça a l'administració educativa i recorda que el debat monogràfic que el Parlament de Catalunya va dedicar a la protecció de la infància, el 17 desembre del 2018, ja incloïa una proposta perquè el curs vinent s'incorpori un educador social als equips docents de les escoles de primària i dels instituts de secundària, públics i privats concertats. A propòsit d'aquesta possibilitat, el col·legi professional recorda que això ja es fa a les comunitats autònomes d'Extremadura, Andalusia i Castella-la Manxa.

L'argumentació del CEESC, recollida en el manifest, apunta que «l'escola té necessitat d'entendre's com a part de la societat que l'envolta, aportant i rebent, col·laborant i dialogant amb els diferents agents socials i educatius de les seves realitats»; cosa que es pot realitzar, afegeix, «incorporant-hi mirades educatives i socials de diferents disciplines, i professionals amb compromisos educatius».

Aportacions concretes

En aquest sentit, el Col·legi d'Educadores i Educadors Socials de Catalunya afirma que els seus professionals poden ajudar a assolir alguns dels reptes principals de la institució escolar; entre els quals destaquen l'educació integral de l'alumnat, vetllar per la convivència, detectar i combatre les desigualtats, de la mateixa manera que l'absentisme, atendre la diversitat i ajudar a estrényer els lligams entre l'escola i el seu entorn, de manera que sigui una comunitat.