26 de març de 2019
26.03.2019

Telecomunicacions i internet centren les reclamacions a Consum

En segon lloc, es troben els altres serveis generals de consum i, en tercera posició, els serveis d'electricitat, gas i aigua · Durant el 2018 es van presentar 2.898 queixes a la província, un 32,57% més que l'any anterior · Un 47,24% de les reclamacions es van resoldre per la via de la mediació i l'arbitratge

26.03.2019 | 01:08
Telecomunicacions i internet centren les reclamacions a Consum

Els serveis d'internet i telecomunicacions suposen el 30% de les reclamacions que s'interposen davant de l'Agència Catalana de Consum a les comarques gironines. Són, doncs, el principal motiu de queixa, seguit d'altres serveis generals de consum (22,3%) i, en tercer lloc, els serveis d'electricitat, gas i aigua (14,9%). A continuació es troben els productes i béns de consum (13,3%), els serveis de transport (9,7%), serveis financers (7,7%) i la restauració i els allotjaments (2%). Durant el 2018 es van presentar 2.898 reclamacions a la demarcació, el que suposa un 32,57% més que durant el 2017. La comarca de la Garrotxa és on se'n van presentar més, fet que l'Agència atribueix a la bona difusió que se'n fa des del Consell Comarcal. I és que les reclamacions es poden gestionar directament a través de l'Agència com dels consells comarcals, que s'encarreguen de la gestió.

Mentre que ara fa quatre o cinc anys el tema «estrella» de les reclamacions eren les preferents i les assegurances, actualment la principal font de reclamacions son tots els temes relacionats amb internet i les telecomunicacions. Segons va explicar ahir la directora de l'Agència Catalana de Consum, Elisabeth Abad, aquest fet s'explica perquè les telecomunicacions ja no es limiten només a la telefonia mòbil, sinó que tenen un paper cada cop més central en la vida del consumidor, per exemple a través de les noves plataformes de televisió per internet.

Abad va explicar ahir que un total de 1.210 casos rebuts a les comarques gironines es van resoldre per acord de mediació, el que suposa un 17,02% més de resolucions per aquest sistema que l'any anterior. En total, un 47,24% de les reclamacions gestionades per l'Agència a les comarques giornines es van resoldre per la via de la mediació i de l'arbitratge. Segons Abad, cada vegada hi ha una major aposta per la mediació perquè és gratuïta i obté uns bons resultats a través del diàleg. Per contra, ha disminuït un 18,46% el nombre de laudes (resolucions de la junta d'arbitratge de l'Agència, que han de ser acceptades per les dues parts i són d'obligat compliment).

D'altra banda, durant el 2018 també va augmentar el nombre de denúncies: se'n van rebre 195 al conjunt de la demarcació, un 3,17% més que l'any anterior. A més, les actuacions d'inspecció i control de mercat de l'Agència van derivar en 35 expedients resolts amb sanció. L'import de les multes va ser de 83.151 euros, una xifra bastant inferior a la de 2017, quan havia superat els 229.000 euros. Abad ho atribueix, en part, a l'aplicació de l'article 155, que va paralitzar actuacions, i en part al fet que, malgrat que s'han imposat més multes, aquestes han estat de menor quantia.

L'Agència Catalana de Consum ha rebut també 1.294 reclamacions transfrontereres, el que suposa un creixement del 53,32%, la majoria relacionades amb el transport aeri. En molts casos, va indicar Abad, són viatgers a qui les companyies aèries han perdut les maletes.

En canvi, durant l'any passat va disminuir un 19,62% les consultes ateses a la demarcació de Girona. Abad ho va atribuir al fet que l'Agència està apostant per donar cada vegada més informació, especialment a través de la pàgina web i les xarxes socials, de manera que els consumidors cada vegada troben més informació disponible i per tant no han de dirigir-se tan sovint a l'organisme per a formular consultes.

Els perills de la venda «on-line»

Abad ha alertat també dels perills de la venda on-line, especialment en els casos de web fraudulentes. Segons va assenyalar, l'Agència només té potestat per actuar dins de Catalunya, de manera que quan hi ha webs enganyosos que tenen la seu fora de Catalunya, o fora de la Unió Europea, és molt difícil poder-hi incidir. Per això, fan campanyes de comunicació i pedagogia per tal que la gent compri en webs oficials i segures. També va insistir en què cal mirar molt atentament la «lletra petita» de qualsevol contracte, especialment en qüestions referides a les finances.

Amb relació a l'estafa d'iDental, Abad va agrair la gestió realitzada des de les comarques gironines a l'hora d'atendre les queixes i peticions dels afectats.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook