La Fundació Jaume Bofill alerta de la persistència de la segregació escolar a les comarques de Girona, com al conjunt de Catalunya, i especialment als municipis de mida mitjana, perquè és on l’oferta permet escollir entre centres i, tot i excepcions, el gruix de l’alumnat d’origen estranger segueix escolaritzant-se a la pública. Per corregir la situació, l’entitat aposta per mesures com ara canviar les zones escolars o reservar places.

Aquesta situació es va retratar en la jornada «Com fer possible un marc d’elecció de centre que no provoqui segregació?», celebrada dimecres a Barcelona, dintre d’un cicle de debats titulat «Per una tria d’escola justa i igualitària». La sessió es va realitzar a les portes de l’obertura del període de preinscripció per al curs 2019-2010, que s’obre aquest divendres 29 de març per als ensenyaments obligatoris.

El cap de projectes de la fundació, Miquel Àngel Alegre, va afirmar que la diagnosi és vàlida, sobretot, per a les poblacions de dimensió mitjana de les comarques de Girona, «on normalment hi ha la possibilitat d’escollir entre centres educatius i hi ha diferents perfils de centre, amb projectes i titularitats diferents».

Menys diversitat a la concertada

Alegre va explicar que experts de la fundació, en base a l’últim informe del Síndic de Greuges de Catalunya sobre la segregació escolar, han arribat a la conclusió que «l’escola concertada assumeix menys diversitat i menys població d’origen estranger o de famílies amb menys estudis», un fet que -va afirmar- «es dona a tota Catalunya perquè, malgrat variacions puntuals, hi ha clarament una separació entre l’escola pública i la privada concertada».

La Fundació Bofill va recordar que Catalunya és, després de Madrid, la comunitat amb un nivell més alt de segregació econòmica entre escoles. Des del seu punt de vista, cal usar eines com la zonificació, la reserva de places, la informació a les famílies, la planificació de l’oferta o la concentració de recursos en centres desafavorits per combatre les desigualtats.