Després d'una última edició celebrada l'any passat i marcada per una forta presència de la gastronomia catalana , la Fira Alimentaria 2020 ja escalfa motors. Per segon any consecutiu la mostra més potent del sector alimentari unirà forces amb Hostelco, el Saló Internacional de l'Equipament per la Restauració, Hoteleria i Col·lectivitats. Les dates ja estan fixades: del 20 al 23 d'abril de l'any vinent. El recinte de Gran Via de la Fira de Barcelona serà escenari d'una macro fira que fusionarà les noves tendències gastronòmiques i els últims avenços en la indústria hostalera.

Ambdós esdeveniments van tancar l'edició del 2018 amb prop de 4.500 empreses expositores, 1.000 de les quals, procedents de 70 països, i prop de 150.000 visitants, dels quals un 30% procedien de 156 països. Així, de cara a l'edició de l'any vinent, la macro mostra preveu seguir amb la mateixa línia d'internacionalització, i anar encara més enllà amb més oferta de negoci i l'entrada de nous subsectors.

Per J. Antoni Valls, director general d'Alimentaria Exhibitions i director d'Alimentaria, aquestes dades «confirmen el poder de convocatòria internacional del saló i el seu eficaç paper a l'hora de dinamitzar les exportacions de les empreses del sector».

De fet, una de les novetats que es potenciaran és l'entrada d' «Alimentaria Trends», que amb un espai de 4.500 m2 representarà indústries a l'alça com la dels aliments lliures d'al·lèrgens, (Free From), els d'elaboració Halal (Halal Foods), els de producció orgànica (Organic Foods), els aliments delicatessen (Fine Foods) i els funcionals entre d'altres.

Pel que fa a la línia horeca, ambdós esdeveniments oferiran conjuntament activitats de valor afegit com The Experience Live Gastronomy, un espai en el qual es succeiran tallers, aules gastronòmiques i showcookings.

Per la seva banda, els International Pavilions uniran tota l'oferta internacional i Lands of Spain farà el mateix amb la producció autòctona de les diferents comunitats autònomes.

L'organització preveu més novetats, com ara la nova àrea de creació Digital Food Arena, que reunirà les empreses més disruptives i les startups més punteress dle sector, i també combinarà cicles de conferències amb diverses zones d'exposició. Així mateix, The Alimentaria HUB tornarà a ser seu de les exposicions Innoval i Best Awards, així com de les trobades de negocis Food & Drink Business Meetings de FIAB, el Congrés Internacional de la Dieta Mediterrània i el Congrés de Creació de Valor Compartit de Nestlé.

El president d'Honor de Freixenet i president de la Cambra de Comerç d'Espanya, Lluís Bonet, serà un any més davant del comitè organitzador d'Alimentaria, que l'any vinent intentarà donar continuïtat a les més de 12.500 reunions de negocis que van tenir lloc entre els 1.400 compradors, importadors i distribuïdors d'Europa, Àsia, Amèrica Llatina i EEUU que van acudir a l'edició passada d'Alimentaria i Hostelco.

Innovació i sinergies

L'impuls innovador i la vocació gastronòmica tornaran a definir la propera edició de Alimentaria, a més de servir de punt de llança de la internacionalització de l'empresa agroalimentària.

En aquest sentit, les activitats del saló fomentaran la innovació i buscaran potenciar la interrelació entre les indústries alimentària, gastronòmica i turística. És per això que, més enllà d'obrir-se a noves tendències de consum, la mostra seguirà mantenint la seva aposta pels sectors clau com són la indústria càrnia (Intercarn), làctia (Interlact), conservera (Expoconser), del dolç (Snacks, Biscuits & Confectionary); de la dieta mediterrània, productes frescos, olis d'oliva i olis vegetals (Mediterranean Foods), i Food Service (Restaurama).

Motor econòmic

La indústria agroalimentària és un dels principals sectors industrials del país, on el sector primari, juntament amb la indústria de transformació d'aliments, representa prop del 4% del PIB de Catalunya i el 18,6% de l'industrial.

És el tercer sector exportador, amb el 14,27% del valor total, i la primera indústria manufacturera pel que fa a ocupació. Compta amb més de 70.000 explotacions i empreses arreu del país.