El Departament de Territori i Sostenibilitat va adjudicar ahir la redacció de l'estudi informatiu de la variant nord de la C-37 al seu pas per Olot, en concret en el tram entre el futur enllaç oest i la connexió amb l'A-26. Es tracta de la part que passa per la zona de l'Hostal del Sol i que és responsabilitat de l'Estat.

Ara, l'empresa adjudicatària té un termini de 8 mesos per fer l'estudi, pel qual cobrarà més de 200.000 euros. L'estudi analitzarà les diverses alternatives de traçat del tram, d'uns quatre quilòmetres de longitud. L'àmbit s'inicia al futur enllaç Olot oest -boca nord del futur túnel de la Pinya- i finalitza a l'actual enllaç entre les carreteres A-26 i C-153 (final de l'autovia Besalú-Olot).

En una compareixença feta ahir a la tarda, l'alcalde d'Olot, Josep Maria Corominas, va avançar que la part situada «entre els turons que estan a tocar del camp de futbol fins a la carretera de Riudaura, a l'altura de can Rebaixinc, està feta i estudiada». Segons ell, falta la part situada darrere del barri de l'Hostal del Sol i la rotonda de can Minguet. És a dir, falta l'encaix de la variant amb el barri de l'Hostal del Sol.

Els adjudicataris buscaran una solució que contempla la construcció d'un túnel, tot i que l'alcalde va qualificar-ho d'alternativa complicada per la construcció i el manteniment. També dibuixaran una gran rotonda que distribuirà el trànsit a l'entrada d'Olot per la carretera de Sant Joan de les Abadesses.

La nova carretera disposarà de tres connexions amb la xarxa local: dos als extrems de l'actuació (enllaç Olot oest i enllaç amb l'A-26/C-153), i un enllaç central a l'altura del polígon industrial Pla de Baix.

Tant la redacció de l'estudi informatiu com la d'impacte ambiental formen part de l'estratègia de la Generalitat de fer avançar la variant d'Olot i la de la Vall d'en Bas i les Preses i destapar l'obstacle que representa la variant nord.

Aquesta darrera no és altra cosa que l'enllaç entre la xarxa de carreteres de la Generalitat amb la de l'Estat i, consegüentment, és responsabilitat de l'Estat. L'obligació de l'Estat és la de redactar el projecte, licitar-lo i pagar-lo.

Per tal d'agilitzar els tràmits i fer de tota la variant una unitat d'actuació, la Generalitat ha assumit la redacció dels projectes i també el finançament amb el compromís que, un cop feta l'obra, l'Estat pagui tot el que és de la seva responsabilitat.

Així, el 9 de maig, Territori i Sostenibilitat va adjudicar la redacció de l'estudi d'impacte ambiental i ara ha adjudicat l'estudi que marcarà els traçats de l'enllaç entre els dos sistemes de carreteres.

L'alcalde va apuntar que els dos estudis estaran dins del primer semestre del 2020 i que després només faran falta el projecte executiu i la licitació de les obres.

Corominas va demanar el compromís de tots els ciutadans per fer que la variant «pugui competir amb altres projectes viaris i el seu finançament entri en els pressupostos de la Generalitat», va dir. Va comptar que amb 200 milions repartits en 5 pressupostos n'hi hauria prou.