La Cerdanya està immersa en el procés de redacció d'un Pla d'Acció Sectorial del Turisme, que ha de renovar la seva imatge com a destí de residència i vacances i, alhora, canviar la relació històrica que han tingut els cerdans vers aquesta indústria. La vella fórmula del turisme de segona residència que ve tant sí com no a la vall hereva del primer estiueig del principi del segle XX ja no serveix. Cal renovar el model, emmotllar la societat cerdana a les grans afluències de visitants i afrontar el nou segle amb els seus valors intrínsecs de l'equilibri econòmic i la sostenibilitat mediambiental. Per aconseguir-ho, el primer esborrany del Pla Turístic estableix cinc grans estratègies de futur. A la tardor, el Patronat Comarcal de Turisme, la Comissió de Seguiment del Pla i l'empresa especialitzada que el porta a terme continuaran el procés de redacció i aprovació per a la futura execució a partir de cinc objectius.

Els cinc conceptes establerts com a objectius estratègics, dels quals pengen diverses fites, consisteixen a construir un model de turisme sostenible i conscient que esdevingui un referent; desestacionalitzar i diversificar l'oferta turística de la comarca; regular l'impacte ecosocial de les activitats turístiques; potenciar la comunicació i promoció del pla d'acció; i co-crear i gestionar un model de governança participativa.

Aquest catàleg de cinc objectius es traduirà en un pla d'accions que ja tenen el consens dels veïns que hi han pres part, així com dels representants de les institucions públiques i privades.