22 de agost de 2019
22.08.2019

L'UCI de Santa Caterina atén 120 pacients crítics en sis mesos de funcionament

La unitat ha permès «descongestionar» la del Trueta i evitar derivacions fora de Girona per manca de llits

22.08.2019 | 12:38
L'UCI de Santa Caterina atén 120 pacients crítics en sis mesos de funcionament
La Unitat de Cures Intensives (UCI) de l'hospital Santa Caterina de Salt ha atès 120 pacients crítics en els primers sis mesos de funcionament, evitant així que s'hagin hagut de derivar malalts de les comarques gironines fora de la província per manca de llits.
 
A principis d'any, el centre saltenc va posar en marxa aquesta unitat compartida amb l'hospital Josep Trueta de Girona per regular l'atenció als pacients crítics de tota la demarcació segons el nivell de cures intensives que necessitin: els menys complexos ingressen a Salt i ajuden a reduir la pressió assistencial a la de Trueta, que amb divuit llits de crítics, es centra en els malalts que requereixen més especialització.
 
Durant aquest temps de funcionament, les expectatives posades en el nou dispositiu s'han complert «amb escreix», segons indica el responsable mèdic de la unitat i cap del servei de Medicina Intensiva del Trueta, Josep Maria Sirvent.
D'una banda, subratlla, la unitat ha permès «descongestionar» l'UCI del Trueta i, de l'altra, evitar que pacients crítics s'hagin hagut de derivar a altres centres de fora de Girona per falta de llits d'UCI. Aquest fet ha pres especialment rellevància durant l'època de la grip, en què la demanda d'atenció sanitària s'incrementa exponencialment.
 
Segons les dades facilitades pel centre, des del 14 de gener i fins al 31 de juliol, el 40% dels pacients ingressats a Salt han estat usuaris del servei d'Urgències i de les plantes d'hospitalització, un 30% han estat pacients postquirúrgics del mateix Santa Caterina, mentre que el 30% restant han estat pacients derivats d'altres hospitals comarcals de Girona. L'ocupació mitjana de la unitat ha estat del 85% i cada pacient ha estat ingressat una mitjana de 7,6 dies.
 
Després d'aquest temps en marxa, l'equip assistencial del nou servei assenyala que el disseny de l'espai, juntament amb la tecnologia i el protocol de funcionament cap a pacients i familiars ha permès potenciar la humanització de l'UCI.
 
Amb vuit boxs individuals separats del passadís per vidre, l'UCI permet que des de l'àrea de control es pugui observar el pacient tot preservant la seva intimitat, quan s'escau, gràcies a uns vinils electropolaritzats que fan que els vidres puguin fer-se opacs. Els boxs reben la llum natural i disposen de finestres per regular la claror i veure l'exterior, el que ajuda el pacient a tenir la consciència de quan és de dia o de nit, ajudant-lo a mantenir el ritme circadiari.
 
A banda de buscar colors i materials relaxants, l'UCI compta amb aïllament acústic i control del soroll amb sensors sonors per facilitar el descans i reduir l'estrès dels pacients i dels professionals.
 
Una de les iniciatives que s'ha dut a terme en aquest primer semestre és la incorporació de la musicoteràpia com a part del procés de recuperació. A la capçalera de cada llit hi ha equips informàtics amb un sistema d'informació clínica i connexió a internet i a diversos dispositius, pel que es poden tenir llistes de reproducció de música personalitzades per a cada pacient, una mesura que, sense fàrmacs, s'ha demostrat que ajuda a reduir l'estrès i l'ansietat dels pacients crítics.

Més seguretat

Cada box disposa d'un sistema de videovigilància connectat amb monitors instal·lats al control i a les àrees de treball i descans del personal sanitari, per garantir la seguretat del pacient.
 
La supervisora de l'UCI, Elena Gil, subratlla que amb aquest dispositiu s'ha guanyat amb seguretat, ja que l'espai està pensat perquè sigui fàcil de netejar, reduint el risc d'infeccions, i s'ha establert un circuit amb entrades i sortides diferenciades per a professionals i familiars, fet que ha permès adequar les mesures higièniques.
 
També s'ha instal·lat un armari intel·ligent dispensador de fàrmacs, totalment informatitzat, que registra tot el procés de gestió del fàrmac per minimitzar errors -la petició, qui la fa, a quina hora, per a quin pacient, control d'estoc- i optimitzar la gestió del subministrament del material.
Compartir a Twitter
Compartir a Facebook