09 de octubre de 2019
09.10.2019

L'institut de Celrà, reconegut per la UE pel seu projecte de servei comunitari

L'escola treballa juntament amb un institut belga i un d'italià amb qui els alumnes faran intercanvis pel projecte

09.10.2019 | 00:08
Alumnes seleccionats en la primera mobilitat Erasmus+.

L'institut de Celrà ha estat reconegut per la Unió Europea mitjançant el programa Erasmus+ per un projecte de servei comunitari amb el títol Evaluating School Social Engagement.

«L'any passat vam començar un programa de serveis comunitaris amb els alumnes de quart d'ESO i ens vam plantejar la possibilitat de donar-li una mica de reconeixement», explica Mireia Guillaumes, professora de l'institut i coordinadora dels projectes europeus. I prossegueix, «llavors vam plantejar estendre'l a tot l'institut, no només a quart d'ESO. Tenim vinculació amb l'Ajuntament i les entitats del poble i volíem consolidar la relació i estendre-ho a escala europea». Les activitats van des de l'ajuda a persones amb discapacitat a l'atenció als avis amb aspectes tecnològics o al voluntariat d'idiomes, entre d'altres.

Des de fa cinc anys l'escola treballa en diferents projectes de la plataforma eTwinning, sent centre de referència Etwinning School. En fa dos que realitza projectes conjuntament amb l'institut belga Go! Lyceum i l'italià Liceo Statale Clemente Rebora, també guardonats per la plataforma.

«Els tres ens vam plantejar demanar un programa Erasmus +, per aconseguir la subvenció que dona la Unió Europea per a programes innovadors», relata Guillaumes. «Vam presentar la sol·licitud al març, Celrà com a coordinador i els altres dos com a socis».

El juliol passat va sortir la resolució del programa i Celrà va rebre l'11a posició d'entre més de 200 amb una puntuació de 95 sobre 100. «Dins el projecte hi ha tres mobilitats. Una serà el mes de març a Itàlia, l'altra al mes de maig a Celrà i l'última durant el 2021 a Bèlgica», rebla la professora. Segons Guillaumes, tots els alumnes participen en el servei comunitari i al programa Erasmus, però només 5 o 6 alumnes de cada centre realitzaran els intercanvis.

«L'Erasmus no és només la mobilitat per la mobilitat, sinó que s'ha de treballar», diu Mireia Guillaumes. «Durant cinc dies, matí i tarda, diferents alumnes que participen en les mobilitats faran el servei comunitari. També estarà obert a la resta i s'intentarà compaginar amb les hores lectives».

El projecte, coordinat per les professores Mireia Guillaumes i Elisabeth Casacuberta, té l'objectiu de crear les bases per consolidar el servei comunitari als instituts de Secundària. «Busquem establir uns paràmetres per saber com avaluar el servei comunitari als instituts perquè a vegades se'n fa, però no sabem com avaluar-ho», diu Guillaumes «Alhora ens agradaria crear una xarxa d'instituts per ajudar-los a fer el mateix pas».

La iniciativa ha tingut molt bona acollida i suport entre personal docent i alumnes; així com entitats socials locals, l'Ajuntament de Celrà i el Departament d'Educació. «L'Ajuntament ens organitzarà algun taller durant les mobilitats», explica Guillaumes. I afegeix, «el Departament d'Educació ens ha ofert per al mes de novembre, aprofitant que les professores belgues i italianes seran al nostre centre, cobrir un seminari per aprendre a avaluar el servei comunitari, que serà un intercanvi d'experiències i estarà obert a qualsevol institut de la província de Girona».

Guillaumes assegura que amb la difusió que els ha donat el programa Erasmus+ la idea s'ha començat a expandir i molts docents s'hi han inscrit amb propostes que fins ara no existien enfocades al medi ambient, a l'esport o a la llengua.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook