Girona és la província on ha crescut menys el nombre d’usuaris dels autobusos interurbans de la Generalitat durant l’última dècada, un 7,14% enfront de la mitjana catalana que el Departament de Territori i Sostenibilitat situa en el 37,5%.

En xifres absolutes, el 2018, aquest tipus de transport sumava 753.146 viatgers més a les comarques de Girona que el 2009, passant de 9,8 milions a 10,5. Segons «Les xifres del transport públic a Catalunya», un document estadístic que la Conselleria de Territori elabora cada any, al llarg dels últims deu anys el tranport públic per carretera ha passat de tenir 48,9 milions de passatgers a 67,3. Per àrees territorials, Lleida és on s’ha disparat més la demanda, un 127,2% des del 2009; un percentatge que supera amb escreix els registrats a Barcelona (43,23%) i Tarragona (41,33%). El 7,14% de Girona queda a la cua.

L’administració atribueix part de l’increment generalitzat a Catalunya a la posada en marxa dels serveis de bus exprés.cat. A Girona, funcionen sis d’aquestes línies, una entre Figueres i Roses i cinc més que cobreixen la distància entre diferents punts del territori i la capital: una ho fa amb la capital de la Garrotxa, Olot; una altra enllaça amb l’Estartit i Torroella de Montgrí; una tercera, amb Palafrugell i Palamós; una més passa per Arbúcies, Sant Hilari Sacalm i Santa Coloma de Farners, i una darrera connecta Girona amb Lloret de Mar i Vidreres.

Difícil per anar a l’hospital

La millora de les comunicacions amb les universitats i els centres hospitalaris comarcals és, segons Territori, una altra de les raons que expliquen l’augment d’usuaris del transport interurbà. En el cas gironí -que registra la crescuda més minsa-, justament la setmana passada els ajuntaments de Llagostera, Cassà de la Selva, Quart, Llambilles, Santa Cristina d’Aro i Sant Feliu de Guíxols es van queixar per les males comunicacions dels seus municipis amb l’Hospital Santa Caterina, a Salt, i reclamaven un servei d’autobús directe que permeti reduir les esperes actuals i la llargada del trajecte.

Aquest dimecres, el Departament de Territori i Sostenibilitat ha informat que el transport interurbà per carretera és el que va créixer més a Catalunya l’any passat, amb una pujada mitjana del 7%. A Girona, però, aquest increment ha estat del 2,2%, també el més baix del país -igual que el percentatge de la darrera dècada. L’ascens més destacat torna a situar-se a Lleida, amb un 17,6%, seguida de Barcelona (8,28%) i Tarragona (4,3%).

Rutes a demanda al Gironès

Des de la Conselleria, no van considerar que el baix índex gironí sigui significatiu i van recordar l’existència del transport ferroviari, així com van destacar el funcionament dels serveis d’autobús exprés.cat i del transport públic a la demanda que es va estrenar al Gironès a l’octubre. Aquest s’ha de demanar a través de l’aplicació mòbil Ne-Mi o trucant al telèfon 972 20 48 68 i cobreix tres rutes des de Girona: amb Sarrià de Ter i Sant Julià de Ramis; també amb Sarrià i Campdorà, i Sant Gregori, Canet d’Adri i Sant Martí de Llémena.