24 de novembre de 2019
24.11.2019
Diari de Girona

Els transportistes no descarten demanar responsabilitats a les autoritats que no van evitar els talls de l'AP-7 a Girona

Hi ha "altres responsables" que ho van permetre per "inacció o desistiment" assegura el Comitè Nacional del Transport per Carretera

24.11.2019 | 11:43
Els transportistes no descarten demanar responsabilitats a les autoritats que no van evitar els talls de l'AP-7 a Girona

Les accions penals que ha decidit emprendre el Comitè Nacional del Transport per Carretera (CNTC) pels talls de vies a la frontera de la Jonquera (Girona) es dirigiran contra aquells que van protagonitzar els fets, però els transportistes no descarten que arribin a "altres responsables" que ho van permetre per "inacció o desistiment".

El director general de l'Associació del Transport Internacional per Carretera (Astic), Ramón Valdivia, ha explicat a Efe que, encara que els transportistes parteixen de la base que "els culpables són els que realitzen els fets", hi ha més responsables que no van evitar que es produïssin els talls.

Segons Valdivia, aquests responsables tampoc van garantir que els conductors i les seves mercaderies circulessin "lliurement" per les carreteres, "en particular per la frontera franco-espanyola".

Les organitzacions de transportistes integrades en el Departament de Mercaderies del CNTC, entre elles Astic, tornaran a reunir-se la setmana que ve per concretar les mesures a adoptar, després d'aprovar dijous passat per unanimitat impulsar accions penals contra els responsables dels talls.

Valdivia ha explicat que l'acord de l'CNTC és anar per la via penal contra aquells que van provocar "aquesta situació inadmissible de cercenació de drets".

Les accions -ha apuntat- arribaran a tot el que considerin "que té una responsabilitat d'inacció o desistiment".

"Caldrà dilucidar, amb el Codi Penal a la mà i amb les eines jurídiques bé amarrades, on, quan i a qui es dirigeix la nostra denúncia", ha recalcat.

Segons el responsable d'Astic, no hi va haver "diligència oportuna ni valoració real" del dany que s'estava realitzant, ja que l'11 de novembre, quan es va produir l'últim tall a la frontera, les autoritats "estaven avisades que passaria i ningú va fer res fins a trenta hores després ".

De fet, Valdivia ha criticat que aquest dia el ministre de Foment en funcions, José Luis Ábalos, estava comentant els resultats electorals mentre "milers de conductors amb els seus camions" hi eren encallats.

Pel que fa a les accions penals que planegen dur a terme, Valdivia ha explicat que encara no les han concretat perquè el gabinet jurídic de el Comitè està valorant "la millor via i la millor manera".

"Està votat per unanimitat, ara cal encarregar al gabinet jurídic que ens digui en quin moment i en quin lloc es plantejarà", ha avançat.

Valdivia ha explicat que el que demanen ara mateix els transportistes és "que no torni a succeir" i que, de la mateixa manera que s'han pres mesures per evitar el col·lapse de l'aeroport del Prat o l'estació de Sants, "es prenguin les mesures necessàries perquè les mercaderies i els conductors que les porten puguin circular amb llibertat ".

El director general d'Astic ha xifrat en 100 milions les pèrdues produïdes pels talls a la Jonquera pel sector del transport i en 500 milions d'euros, "almenys", per a l'economia espanyola.

Pel que fa a nombre de transportistes afectats, Valdivia ha assenyalat que l'11 de novembre es van veure afectats 7.000 conductors professionals (4.000 a la banda espanyola i 3.000 a la francesa), mentre que en el tall de el 18 d'octubre hi va haver més de 10.000 entre els dos costats.

Tot i això, ha explicat que "el principal mal" és que la confiança cap als operadors logístics espanyols "ha quedat molt danyada" i que els receptors europeus "comencen a dubtar de si som capaços de seguir complint com fins ara amb els nostres compromisos de lliurament".

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook