La província de Girona compta amb tres dels trams de carretera més perillosos de Catalunya.

L'Estudi EuroRAP de Catalunya que abasta el trienni 2016-2016 recull els 10 trams amb més risc d'accident de trànsit

El primer és el de la C-37 que va entre Alcover i Valls. Aquí hi ha accidents molts accidents amb vehicles pesants involucrats, el 43% del total dels mortals i amb ferits greus.

Els 10 trams són vies convencionals de calçada única. En l'anterior EuroRAP només hi havia un tram gironí amb risc molt alt, que ara es troba en la quarta posició. El que comprèn l'N-152 des de Puigcerdà fins a Llívia. Un tram de 6,1 quilòmetres, on hi ha una intensitat mitjana de moviment de vehicles de 5.980 vehicles. I on hi ha de mitjana, 1,3 accidents mortals o amb ferits greus a l'any.

Enguany hi ha però dos nous trams gironins entre els més perillosos de Catalunya. En el tercer lloc del top10 hi ha un tram de 6,5 quilòmetres de la GIV-4033 que enllaça la població d'Alp amb la frontera francesa. De mitjana, hi ha 1,7 accidents de trànsit greus o mortals. Aquí el risc més molt alt.

L'altre punt de Girona que ha aparegut a la llista que ha fet pública el RACC és a la comarca de la Selva. Ocupa el setè lloc de Catalunya i abraça 10,9 quilòmetres. És la carretera de Caldes, des de l'enllaç de l'A-2 fins a Llagostera, per la GI-673 i GI-674. És una via que utilitzen de mitjana cada dia 5.313 vehicles i s'hi registren 1,7 accidents greus o mortals l'any.

L'EuroRAP ha analitzat 6.300 quilòmetres de carreteres catalanes i d'aquests, un 30% són trams d'alt o molt alt risc d'accident greu o mortal. L'estudi destaca que han disminuït respecte a l'anterior informe, que n'eren el 34%.

A Girona, el 27% dels quilòmetres analitzats tenen un alt o molt alt risc. Això representa, quatre punts menys que l'anterior estudi.

Aquesta demarcació també figura en el llistat dels 10 trams amb més concentració d'accidents de Catalunya. Les comarques gironines en tenen dos: la carretera B-682 de Malgrat fins a Lloret de Mar (GI-682) ocupa el setè lloc. És un tram de 10,7 quilòmetres amb un pas diari de 21.013 vehicles. L'altre tram on hi ha més accidents és el de Torera a Blanes per la GI-300. Un traç de 5,3 quilòmetres i on hi ha 0,4 accidents greus o amb morts cada any.

Menys risc, a la Costa Brava

Una dada destacada és que Girona té també tres dels trams amb menys risc de patir un accident de Catalunya.

L'autovia de Llagostera a Platja d'Aro ocupa el primer lloc. El tercer lloc és la C-35, entre Maçanet de la Selva i Hostalric. I el setè l'ocupa el tram d'Anglès a Bescanó, on el risc és molt baix.

Les motos i els ciclomotors són uns vehicles susceptibles a patir accidents de trànsit a causa de la seva vulnerabilitat. El nou EuroRAP ha classificat els deu trams amb més accidents d'aquest tipus de vehicle. Ha conclòs que la carretera de Malgrat a Lloret de Mar (GI-682) és el sisè punt de Catalunya amb més accidents. Són 10,4 quilòmetres i on hi ha el perill de patir a l'any, 0,42 accidents greus o amb morts.

La majoria dels accidents greus i mortals de moto es concentren a Barcelona i la seva rodalia.

Els vehicles pesants també han estat objecte d'estudi del RACC. A Catalunya, un dels 10 trams amb més accidents de vehicles pesants per quilòmetre és a les comarques de Girona. Ocupa el novè lloc del llistat i la carretera que va de Puigcerdà (N-152) fins a Llívia.

El RACC destaca que en el període 2010-2018 s'han reduït les víctimes mortals a tot Catalunya però només en un 28%. I que en els últims quatre anys s'observa un clar estancament en la reducció, cosa que posa en perill el compliment de l'objectiu de la UE. Que té com a objectiu al 2020 reduir a la meitat els morts.