18 de gener de 2020
18.01.2020

L'Audiència Nacional jutjarà l'ERO de Ryanair a partir del 10 de març

Ha acceptat la demanda interposada pels sindicats, que consideren que el procés de negociació a Girona i Canàries ha estat «una autèntica coacció, frau de llei i intent d'engany»

18.01.2020 | 01:09
Un avió de Ryanair enlairant-se des de l'aeroport de Girona-Costa Brava.

La demanda interposada pels sindicats dels tripulants de cabina i pilots d'avió contra Ryanair per impugnar l'ERO ja té data de judici. Segons han anunciat els mateixos sindicats, serà el 10 de març a l'Audiència Nacional. Els sindicats van decidir recórrer als tribunals perquè creuen que l'ERO, que també ha afectat treballadors de l'aeroport de Girona, ha estat «una autèntica coacció, frau de llei i intent d'engany», a banda d'un «clar exemple de l'incompliment de l'obligació de negociar amb bona fe». La demanda també engloba els tancaments de bases a les Canàries, perquè els sindicats creuen que durant les negociacions s'han complert «múltiples irregularitats i incompliments de la legislació espanyola» que «han de conduir» els tribunals a «declarar la nul·litat» dels acomiadaments col·lectius plantejats.

En la demanda, els sindicats al·leguen que la companyia no va acreditar els motius de l'ERO i que l'expedient es basava en les pèrdues que suposava el retard en les entregues dels Boieng 737-MAX, la incertesa d'un impacte del Brexit en els vols a les Canàries i una baixada de demanda dels vols a Girona a l'hivern. Tot i això, USOC, Sitcpla i Sepla (els tres sindicats demandants) exposen que l'estacionalitat a la terminal gironina ha estat «una constant» des que Ryanair va obrir la seva base. D'altra banda, consideren que l'aerolínia tampoc ha pogut demostrar el descens en demanda i facturació a les illes Canàries. Sobre el retard dels nous avions, creuen que no es pot argumentar com una causa productiva per justificar l'ERO.

Més enllà de la falta de motius, els sindicats sostenen que la companyia ha tingut una «posició immobilista» durant tota la negociació, ja que no ha realitzat «propostes de contingut negociador»i s'ha mostrat «inflexible amb la decisió de tancar quatre bases». A més, els treballadors afirmaven que l'aerolínia ha reduït els vols en què hi havien d'anar els treballadors afectats per l'ERO, tot i que havien de portar-ne d'altres bases, per haver de pagar menys diners de la indemnització.

Coacció a Girona

En la demanda hi ha un apartat dedicat a les negociacions amb els treballadors de la base gironina. Els sindicats ho consideren una «autèntica coacció», ja que van oferir als treballadors passar a ser fixos discontinus a canvi que els representants sindicals acceptessin «l'acomiadament de la resta de companys en termes de mínims legals» o que aquests acceptessin les «limitades places vacants fora de l'Estat espanyol que no estan bloquejades». Aquesta és la situació que es va acabar produint, ja que la companyia va anunciar que hi havia una majoria de persones que havien acordat canviar el contracte. Totes aquestes suposades «irregularitats», també assenyalades per un informe de Treball, arribaran a judici el 10 de març a l'Audiència Nacional.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook