Les comarques gironines estaran sota les conseqüències del temporal Gloria durant setmanes i en algunes zones, mesos. És el cas de la xarxa ferroviària gironina, que ha quedat durament castigada arran de la borrasca. Les fortes pluges, el vent i l'onatge han generat inundacions, caigudes de talussos i, fins i tot, han destrossat el pont que uneix les poblacions de Blanes i Malgrat de Mar. Ha quedat sense servei ferroviari aquest punt de la geografia gironina i no es recuperarà fins que no es reconstrueixi, cosa que pot anar per llarg.

Aquesta situació causa nombroses molèsties als usuaris de les línies afectades, que aquests dies intenten trampejar com sigui la falta d'un servei garantit en l'horari habitual. Renfe afirma que la situació més complicada a la província de Girona és la que presenta la línia R11 -de mitja distància- que uneix Portbou amb Barcelona. El punt crític està en el tram que va des de Maçanet de la Selva a Caldes de Malavella, on els trens van amb via única.

En aquesta línia, Renfe només pot garantir un tren per hora en els dos sentits de la marxa. El portaveu de la companyia, Antonio Carmona, va dir ahir que encara no es pot disposar d'un horari fix perquè podria arribar a ser «contraproduent», ja que per ara no es poden garantir unes hores de pas i puntualitat. Aquesta situació pot causar problemes en els pròxims dies quan els usuaris del servei tornin a la normalitat. A les xarxes socials ja hi ha comentaris d'aquesta situació i alguns usuaris dels trens critiquen que a les pàgines web no hi ha horaris nous i els que hi ha són els antics, fet que genera molts dubtes.

De cara a dilluns, va assegurar ahir el portaveu de Renfe, encara no es podrà garantir un horari, tot i que la companyia està treballant pe tenir-lo el més aviat possible. Des de la companyia, va remarcar Carmona, un cop es pugui establir una freqüència horària es comunicarà a la Generalitat i es difondrà.

El portaveu també va destacar que els treballadors de Renfe estan bolcats a intentar establir la mobilitat de les persones el més aviat possible, juntament amb Adif.

L'ens que s'encarrega de les instal·lacions ferroviàries ahir va assegurar en un comunicat que el treball dels tècnics d'Adif se centra en aquests moments en la millora de la infraestructura i de les instal·lacions de regulació del trànsit en determinats trams per poder elevar la velocitat dels trens. A la província, se centren en la línia que connecta Barcelona amb Girona i la frontera, especialment en el tram entre Caldes de Malavella i Maçanet.

Adif també té personal actuant en altres punts de la província que han quedat molts danyats pel temporal. A la línia de Vic a Puigcerdà no hi ha servei de tren des de Ribes de Freser fins a Puigcerdà. D'una banda per la gran presència de neu a les instal·lacions i de l'altra perquè la borrasca ha fet caure pals d'electricitat i arbres a la via, uns elements que impedeixen el pas dels trens.

Des de Renfe s'ha establert un servei alternatiu per carretera entre Vic i Puigcerdà. La companyia, però, alerta que arribar fins a la capital de la Cerdanya pot ser llarg. Xifra en més de dues hores la possibilitat de durada del trajecte per «la dificultat de la mobilitat de la zona i les entrades i sortides a les diferents estacions».

Sense pont i per carretera

Una de les afectacions del Gloria que més imatges i titulars ha deixat és la destrossa del pont que passa per sobre del riu Tordera i que uneix Blanes amb Malgrat de Mar. Aquesta infraestructura ferroviària, que s'haurà de fer nova, pot estar sense funcionar entre sis i nou mesos, segons va avançar aquesta setmana el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet.

A banda de l'enllaç ferroviari, la intensa borrasca també va partir en dos el pont viari que uneix les dues poblacions de la Selva i del Maresme.

La falta de pont pel pas de trens ha obligat Renfe a buscar una solució i, per ara, s'ha optat per posar servei d'autobusos entre Malgrat de Mar i Maçanet. Des de Malgrat de Mar i fins a l'Hospitalet i Molins de Rei, en canvi, la situació ferroviària ja està normalitzada i, per tant, el pas de trens és l'habitual de la línia de la costa.