Els Mossos d'Esquadra han enxampat més de 8.200 conductors utilitzant el telèfon mòbil o distrets al volant durant el 2019 a la xarxa viària de les comarques de Girona.

Es tracta d'un 7% més de casos que l'any passat. En total, el Servei Català de Trànsit ha iniciat 8.264 expedients sancionadors per aquestes conductes.

Del total de casos, 7.438 han estat per l'ús de mòbil o d'altres sistemes de comunicació. Les distraccions -aquí hi entraria per exemple una errada del conductor- han acabat amb 894 expedients.

Aquest tipus de conduccions té en alerta els Mossos d'Esquadra i el Servei Català de Trànsit (SCT). L'inspector dels Mossos d'Esquadra, Joan Costa i cap de l'Àrea Regional de Trànsit (ART) ha destacat que erradicar aquestes conductes és una de les prioritats de la seva àrea. Ja que és el principal factor de l'accidentalitat a Girona. Ja que l'ús dels telèfons mòbils, aparells i errades dels conductors ha intervingut en el 47% (687) de tots els accidents amb víctimes (morts, ferits greus i ferits lleus) que hi ha hagut a Girona durant el 2019.

L'ús del mòbil al volant és un dels fets que més preocupa a Trànsit i mostra d'això és que la setmana passada es va realitzar una campanya per detectar aquesta pràctica a les comarques gironines. Joan Costa ha assegurat en roda de premsa, que el resultat ha suposat enxampar 518 conductors utilitzant aquests aparells. Això, assegura que "crea alarma". Ja que el factor humà està darrere del "92% dels accidents i l'errada, en el 47%".

L'altre aspecte rellevant de les dades d'accidentalitat del 2019 i que fa que Trànsit i Mossos enfoquin les polítiques d'enguany és l'excés de velocitat. D'una banda perquè s'enxampen més conductors que anaven a velocitats massa elevades i per altra, per la reincidència d'aquest tipus d'infractors. El 2019 ha tancat amb un 17% de denúncies per excés de velocitat (224.610) respecte a les 190.354 de l'any anterior.

De mitjana l'excés de velocitat que es detecta a les carreteres de Girona sobrepassa en 23,5 quilòmetres l'establerta a la via. Cal destacar per exemple, que en vies limitades a 50 km/hora, l'excés és de 28 km/hora o en vies de 120 km/hora, en 29 més.

En aquest col·lectiu de persones a qui els radars o els Mossos han enxampat anant massa ràpid hi ha reincidents. Una de cada cinc conductors enxampat durant el 2019 ho és. Es tracta de xofers que han acumulat dues o més sancions per aquest tipus d'infracció.

Alcohol i drogues al volant

La conducció sota l'efecte de l'alcohol o les drogues també és preocupant. El cap del SCT, Juli Gendrau ha destacat que un cop feta les autòpsies de les víctimes mortals de l'any passat, es pot dir que prop de la meitat havien consumit alcohol o drogues mentre conduïen. Això els preocupa, assegura. Per part dels Mossos, l'inspector Joan Costa afirma que en "els últims anys estem veient un increment de les taxes d'alcoholèmia, quan fa tres anys estaven més controlades" mentre que en el cas de les drogues, l'increment dels positius també és "molt notable.

El SCT ha iniciat 2.562 expedients per aquest tema, quan l'any anterior n'havien estat 2.990.

Els Mossos han detectat 660 alcoholèmies penals durant aquest mateix període.

36 morts el 2019

El 2019 van morir 36 persones en 32 accidents de trànsit a la província. D'aquestes 27 van morir en vies interurbanes i la resta (9) en zona urbana. Es tracta d'un 25% menys de morts que el 2018. D'aquests finats, un 37% eren víctimes de col·lectius vulnerables : 5 motoristes, tres ciclistes i dos vianants.

Els motoristes també són un col·lectiu que està patint fortament la sinistralitat. Cinc han mort a les vies de la província de Girona. Trànsit assegura que aquest any faran més campanyes encarades a aquest col·lectiu. Des dels Mossos, el cap de l'ART ha assegurat que el 2019 van fer 2.600 controls a motors d'esbarjo i que 1.200 conductors van tenir una conducció infractora. Això farà incrementar els anomenats dispositius Premot, destinats a aquests conductors.

Per últim també s'ha de destacar que durant el 2019 hi ha hagut un increment de les diligències per delictes contra la seguretat viària i s'ha tancat amb 1.320. D'aquests, s'han fet 458 denúncies per conductors que tenien problemes amb el permís de conduir: ja sigui perquè no el tenien, s'havien quedat sense punts o bé, per trencament de condemna judicial.