Esquerra ha presentat una proposició no de llei al Congrés per aconseguir que el servei d'alta velocitat a baix cost arribi a les estacions de Girona i Figueres, entre d'altres. Aquesta nova tarifa, anomenada AVLO i que començarà a funcionar a partir del 6 d'abril, de moment només s'aplicarà en el trajecte entre Barcelona i Madrid, amb preus que van des dels deu fins als seixanta euros.

Els republicans lamenten que la tarifa rebaixada només s'apliqui a les estacions de Barcelona, Madrid i Saragossa, i que en canvi en quedin excloses ciutats mitjanes de la línia com Girona o Figueres, la qual cosa consideren que suposa «un greuge comparatiu respecte a les grans ciutats, que sí que reben una atenció especial».

Segons recorda el partit, en el cas de Girona i Figueres, igual que succeeix amb Tarragona i Lleida, hi ha desenes de milers de persones que es desplacen cada dia en tren fins a Barcelona, de manera que també es podrien beneficiar d'aquesta rebaixa. «Entenem que l'aposta pel transport públic i els models de mobilitat sostenible han de ser una prioritat», assenyalen. De la mateixa manera, alerten que «l'exclusió» de ciutats mitjanes del servei d'alta velocitat a preus assequibles suposa «un clar exemple de política de desequilibri territorial entre les zones de més densitat urbana i els territoris menys poblats, que es tornen a veure damnificats». En aquest sentit, opinen que «es priva d'una connectivitat eficient i competitiva territoris que ja per si mateixos pateixen una elevada repressió per la mobilitat geogràfica cap a les grans ciutats, fet que contribueix al despoblament de les zones més rurals». Per això, demanen que el Govern apliqui les tarifes AVLO a totes les estacions de la línia Barcelona-Madrid i estudiï la seva aplicació a totes les línies d'alta velocitat existents.