L'oficina de l'Institut Nacional de la Seguretat Social A la porta, enganxat amb cinta adhesiva i escrit a mà, només hi ha un paper que, en català i en castellà, indica que el local està «tancat per malaltia». I res més. Ni informació sobre quan reobrirà l'oficina, ni com, ni a on es poden fer les gestions que s'hi porten a terme habitualment, com la sol·licitud de pensions i viudetat, les prestacions per natalitat i incapacitat temporal, l'emissió de certificats o la notificació d'un canvi de domicili, entre molts altres tràmits.

Segons ha explicat a Diari de Girona el Ministeri d'Inclusió, Seguretat Social i Migracions, aquesta oficina només té tres treballadors i tots estan de baixa per malaltia, motiu pel qual s'ha hagut de procedir a tancar la sucursal. Asseguren que es tracta d'un fet «fortuït» i que, tot i que s'està buscant una solució «a mig termini», no saben quan es tornarà a reobrir. Des del Ministeri reconeixen que cal reforçar la plantilla d'aquesta i de les altres seus de la Seguretat Social de la província de Girona, ja que el personal està «envellit», però que serà un procés a llarg termini perquè les oposicions són tràmits lents. Tot i això, també precisen que la majoria de gestions es poden fer telemàticament i que, cada vegada més, serà menys necessari acudir físicament a l'oficina.

Aquest sistema, però, no sempre resulta senzill d'utilitzar ni efectiu, sobretot per la gent gran. Per exemple, demanar cita prèvia ahir a qualsevol de les oficines gironines era impossible. A la web només hi apareixia el següent missatge: «Ho sentim, no existeix disponibilitat en els pròxims dies pel servei sol·licitat». En aquest cas, l'única opció possible és trucar per concertar cita telefònicament o personar-te en una oficina de la província.

Una vegada s'aconsegueix concertar la cita, per acudir personalment a una sucursal, als usuaris de la Bisbal no els queda cap més remei que recórrer els més de 30 quilòmetres que separen la capital baix-empordanesa fins a les seus de Girona i de Sant Feliu de Guíxols. Una distància que es multiplica en els casos dels veïns que viuen en localitats més llunyanes, com Palafrugell, Albons o Torroella de Montgrí, entre d'altres.

I és que no en totes les sucursals de la comarca s'hi poden fer els mateixos tràmits. A Palamós i a Roses hi ha l'Institut Social de la Marina, on només s'hi poden gestionar, administrar i reconèixer drets a prestacions dels treballadors del mar. Els temes relacionats amb tresoreria general només es poden resoldre a Girona i a Figueres. Per a la resta de tràmits hi ha oficines a Blanes, Figueres, Girona, Olot, Ripoll, Sant Feliu de Guíxols, Santa Coloma de Farners i Puigcerdà.

Aquesta no és la primera vegada que les oficines de la Seguretat Social de la província han de tancar per falta de personal. A Sant Feliu de Guíxols, el novembre de l'any 2018, el Centre d'Atenció i Informació de la Seguretat Social (Caiss) va haver de tancar durant diversos dies perquè dels quatre treballadors, tres estaven de baixa per malaltia i un quart tenia un permís.

A Ripoll, la jubilació dels tres treballadors va provocar que, el desembre del 2018, l'oficina obris només tres dies al mes després d'estar tancada durant un mes i mig.