El servei telefònic de la Generalitat contra els maltractaments infantils, Infància Respon, va tancar el 2019 amb 1.023 trucades fetes des de les comarques de Girona. Una quarta part d'aquestes comunicacions, 256, es corresponen a casos nous sobre els quals la Direcció General d'Atenció a la Infància (DGAIA) no en tenia coneixement i la majoria, 168, van ser alertats per professionals dels àmbits socials, sanitaris o educatius.

Una trucada al telèfon Infància Respon (116 111) activa els equips policials i la Unitat de detecció i prevenció del maltractament infantil (Udepmi), amb la qual comparteix espai. El seu ús, igual que un servei similar gestionat per l'Institut Català de les Dones amb la finalitat de detectar i combatre la violència masclista (900 900 120), és anònim i gratuït i està disponible les 24 hores de cada dia de l'any.

Registre de deteccions en hospitals

Els programes de l'administració catalana contra els abusos a criatures també compten amb el Registre Unificat de Maltractaments Infantils-Hospitals (RUMI-Hospitals), que permet la comunicació i el seguiment dels presumptes casos que es detectin als centres hospitalaris.

El registre telefònic del servei per combatre les agressions a infants mostra el 2019, a Girona, dos pics d'activitat al gener -seguit de prop pel febrer i el març- i a l'estiu, especialment a l'agost i el setembre. Pel que fa als tres primers mesos de l'any, Infància Respon va rebre 294 trucades, tot assolint la xifra màxima (112) al gener. Pel que fa a l'estiu, el telèfon es va despenjar 312 vegades entre juny i setembre, amb la xifra més baixa el primer d'aquests mesos (89) i la més alta a l'agost (115).

En canvi, l'últim trimestre de l'any -o el primer del curs escolar, segons com es miri- va ser quan el servei telefònic va registrar el grau d'activitat més baix de tot el 2019 a les comarques gironines, amb 45 i 56 trucades rebudes el novembre i el desembre, respectivament.

De les 256 situacions noves de possibles maltractaments infantils a Girona canalitzades a través del telèfon Infància Respon, 154 es van traspassar a la Unitat de detecció i prevenció del maltractament infantil (Udepmi), de la DGAIA, que té com a objectiu donar una resposta immediata a comunicacions, denúncies socials i peticions d'informació en relació amb casos de maltractaments a nenes i nens. La Udepmi també gestiona qualsevol incidència que es produeix amb infants i adolescents tutelats fora de l'horari laboral dels equips de treball d'Infància, a més de les urgències amb què es puguin trobar els menors arreu de Catalunya -tal com indica la Conselleria.

Derivació de casos

Segons les dades facilitades pel Departament de Treball, Afers socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya, a les 154 alertes gironines derivades a la Udepmi, s'hi afegeixen 102 que es van traspassar a altres serveis que no ha concretat.

A banda dels 256 casos nous detectats a Girona al llarg del 2019, el servei Infància Respon també va rebre 697 trucades relacionades amb infants que ja tenien un expedient obert a la DGAIA.

Els professionals que treballen en diferents àmbits relacionats amb la infància han identificat situacions de maltractament prenatal, físic, psicològic o emocional, negligències o abandonaments, abús sexual o submissió quimicofarmacèutica.