Un 75% dels municipis gironins continuen aquests dies amb el seu funcionament ordinari; això sí, de forma telemàtica. Segons ha informat la Diputació, un total de 166 ajuntaments amb menys de 10.000 habitants poden gestionar el registre i els expedients des de casa gràcies al gestor eMunicipis; un programa impulsat per l'ens provincial l'any 2012.

Així doncs, malgrat l'actual context de confinament excepcional arran de la crisi del coronavirus, l'activitat a la majoria de corporacions locals de les comarques gironines es pot mantenir gràcies al teletreball i les noves tecnologies. Segons indica la Diputació, així ho fan els 166 municipis gironins que estan adherits a eMunicipis, instrument amb el qual des de fa temps estan fent la transició cap a l'administració electrònica.

Per això, en l'actual situació de confinament, el personal d'aquests consistoris continua gestionant serveis bàsics com ara el registre i els expedients, per mitjans telemàtics, des de casa. Les corporacions adherides a l'eMunicipis representen un 75% dels ajuntaments de les comarques gironines.

Desplegament a Catalunya

Segons recorda la Diputació, el servei eMunicipis va néixer el 2012 com a iniciativa de la Diputació de Girona amb l'objectiu de millorar l'ús de les noves tecnologies per facilitar la transformació digital als ajuntaments gironins. El projecte es va impulsar amb la col·laboració del Consorci Administració Oberta de Catalunya (Consorci AOC) i les proves pilot van començar en quatre municipis: la Vall de Bianya, la Cellera de Ter, Fornells de la Selva i Riudellots de la Selva.

Al cap de cinc anys, el model es va desplegar arreu de Catalunya. La Diputació de Barcelona va incorporar-lo el 2017 i la Diputació de Lleida actualment n'està ultimant la implementació. D'altra banda, la Diputació de Tarragona està incorporant criteris del model gironí a un model propi que ja tenen actiu.

Aquest projecte electrònic es basa en l'ús de les eines desenvolupades pel mateix Consorci AOC i d'una eina de gestió d'expedients electrònics impulsada amb la metodologia de treball e-SET. Segons indica la Diputació, els ajuntaments disposen gratuïtament d'aquests instruments, que faciliten l'accés a documentació, agiliten els tràmits i augmenten l'eficiència, el control intern i la transparència.

Útil per a petits municipis

Catalunya compta amb 947 municipis, dels quals el 78 % (739) tenen una població de menys de 5.000 habitants i recursos molt limitats. En el cas de les comarques gironines, el 98% dels 166 ajuntaments que participen a eMunicipis tenen menys de 5.000 habitants.

Atenent aquest escenari, el gestor eMunicipis permet a aquestes corporacions locals compartir el mateix sistema de treball i crear una xarxa que els enforteix. Amb aquesta intenció, i amb l'objectiu d'incentivar la participació, l'Oficina de Suport a l'Administració Electrònica de la Diputació de Girona ha creat el lema «Som eMunicipis».