Un total de 166 ajuntaments de menys de 10.000 habitants de les comarques gironines continuen funcionant aquests dies gràcies al servei eMunicipis de la Diputació de Girona, que els permet seguir gestionant el registre i els expedients des de casa. Es tracta d'un servei impulsat l'any 2012 per l'ens provincial amb l'objectiu de fer la transició cap a l'administració electrònica, de manera que en l'actual situació de confinament el personal pot seguir gestionant alguns serveis bàsics des de casa. Aquestes corporacions representen el 75% dels ajuntaments que hi ha a les comarques gironines.

El servei eMunicipis es va impulsar amb la col·laboració del Consorci Administració Oberta de Catalunya (AOC), i les proves pilot van començar a quatre municipis: la Vall de Bianya, la Cellera de Ter, Fornells i Riudellots de la Selva. Al cap de cinc anys, el model es va desplegar arreu de Catalunya. La Diputació de Barcelona va incorporar-lo el 2017 i la Diputació de Lleida actualment n’està ultimant la implementació. D’altra banda, la Diputació de Tarragona n’està incorporant criteris a un model propi ja actiu.

El projecte es basa en l’ús de les eines desenvolupades pel mateix Consorci AOC i d’una eina de gestió d’expedients electrònics impulsada amb la metodologia de treball e-SET. Els ajuntaments disposen gratuïtament d’aquests instruments, que faciliten l’accés a documentació, agiliten els tràmits i augmenten l’eficiència, el control intern i la transparència.

Catalunya té 947 municipis, dels quals el 78 % (739) tenen una població de menys de 5.000 habitants i recursos molt limitats. En el cas de les comarques gironines, el 98 % dels 166 ajuntaments que participen a eMunicipis tenen menys de 5.000 habitants. Atenent aquest escenari, eMunicipis permet a aquestes corporacions locals compartir el mateix sistema de treball i crear una xarxa que els enforteix. Amb aquesta intenció i a fi d’incentivar la participació, l’Oficina de Suport a l’Administració Electrònica de la Diputació de Girona ha creat el lema «Som eMunicipis».