El nou enllaç de l'A-2 a Vidreres està aturat perquè el projecte ha de complir amb un requeriment de l'Agència Catalana de l'Aigua (ACA), que demana la construcció d'un nou vial per on pugui circular l'aigua i evitar així possibles inundacions. Així ho ha manifestat el Govern espanyol en una resposta al diputat gironí Sergi Miquel (JxCat), tot admetent que, una vegada començada l'execució de les obres -que es van adjudicar l'any 2016-, han detectat «una sèrie de deficiències en el projecte que han fet necessària la tramitació d'una modificació i d'un projecte d'obres complementàries», bàsicament per «adequar el drenatge de l'obra als requeriments de l'Agència Catalana de l'Aigua». Concretament, es tractaria d'executar un nou pas d'aigua per evitar que, en cas de pluges, es puguin produir inundacions. Miquel tem que aquest nou entrebanc endarrerirà i encarirà el projecte, de manera que, quan la situació es normalitzi després de la crisi del coronavirus, demanaran explicacions i un nou calendari al ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana.

Tal com va publicar Diari de Girona el passat mes de febrer, el Govern espanyol té en «suspensió temporal total» el nou enllaç de l'A-2 a Vidreres, una peça clau per acabar de completar el desdoblament de l'N-II al sud de les comarques gironines. Tenint en compte que fa anys que el Govern estatal va decidir que el tram entre Maçanet i Tordera no es desdoblaria, sinó que només s'hi farien millores, la reforma d'aquest enllaç és necessària per absorbir tot el trànsit que prové de Barcelona a través de l'AP-7 i es dirigeix a l'A-2 en sentit Girona. D'aquesta manera, ha de servir com a «tancament» de l'A-2 a les comarques gironines.

Els treballs es van adjudicar l'any 2016 per 13,7 milions d'euros a la Sociedad Estatal de Infraestructuras del Transporte Terrestre (Seittsa). Des de llavors, els successius pressupostos de l'Estat hi han anat destinant partides, però amb prou feines s'han pogut fer els treballs previs, de manera que les obres en aquests moments estan aturades.

Refer el projecte i més tràmits

Miquel lamenta que el fet de no haver tingut en compte abans el requeriment de l'ACA hagi fet aturar ara el projecte, que s'haurà de refer i tornar a passar pels tràmits pertinents. Segons indica, desconeix en quin moment va emetre l'ACA el seu requeriment: «Vull imaginar que va ser previ a l'aprovació del projecte, que tot es va tramitar correctament però que aquest detall es va escapar», indica. El resultat és que ara, amb les obres ja adjudicades, s'haurà de refer el projecte i afegir-hi el nou vial reclamat per l'ACA per tal d'evitar inundacions. Davant d'això, Miquel assenyala que, quan hagi passat tot el sotrac del coronavirus, demanaran al Ministeri un nou calendari i el compromís que les obres es tornin a endegar el més aviat possible.

En aquests moments, l'A-2 i l'autovia C-35 -que uneix Maçanet de la Selva amb Palafrugell-, es connecten a Vidreres a través d'un enllaç en forma de trèvol. Per tal de millorar-lo i dotar-lo d'una major capacitat, el Ministeri té previst substituir el branc en força de llaç -on els vehicles han de girar 270 graus en un radi raduït- per un branc semidirecte amb un traçat més ampli que permeti als vehicles adquirir una major velocitat i alhora augmentar-ne la capacitat. A més, també hi ha previst un nou enllaç.

Canalitzar el trànsit de Barcelona

L'objectiu d'aquesta intervenció és canalitzar el tràfic d'entrada i sortida de l'autopista i l'accés a Maçanet de la Selva, que és un dels principals punts d'arribada de molts vehicles procedents de les comarques de Barcelona en direcció a la Costa Brava centre.

De moment, però, el Ministeri no ha fet públic encara quin serà el cost de refer el projecte ni quant s'allargaran els terminis per convertir-lo en realitat. Mentrestant, encara queda pendent el desdoblament de bona part de l'N-II al tram nord de les comarques gironines.