La crisi sanitària del coronavirus ha confinat gairebé tota la població -a excepció dels serveis essencials- en els seus respectius domicilis. En el cas de la gent gran que viu en residències geriàtriques o sociosanitàries, les mesures són doblement pesants, ja que en ser un col·lectiu de risc tampoc poden rebre visites de familiars. Per aquest motiu -i en veure que el confinament s'allargava més de 15 dies- des dels centres sociosanitaris de Blanes, Lloret i Calella -gestionats per la Corporació de Salut del Maresme- van decidir incorporar la tecnologia per combatre aquesta situació i apropar a tots els residents els seus familiars. Per aconseguir-ho, fan videotrucades periòdiques perquè els avis puguin sentir més a prop els seus estimats. A Lloret, la iniciativa va començar fa més de deu dies.

La coordinadora assistencial de l'Hospital Sociosanitari de Lloret de Mar i responsable de l'àrea d'Infermeria, Ester Garcia, explica que el més important és «el contacte visual»: «Ha sigut molt graciós perquè la majoria no sabien ni què eren les videotrucades i ha sigut un experiment que han viscut amb una gran alegria, i veure les cares d'il·lusió que posen és fantàstic. També hem fet un Instagram privat on només hi ha els familiars que ens han donat permís perquè pengem fotos dels seus parents a la xarxa social. Per nosaltres és una via de comunicació pacient-resident-família». Segons Garcia, les trucades es fan de dilluns a divendres i ha sigut una iniciativa ben rebuda per part de tothom: «Quan vam començar, vam trucar família per família per informar de com ho faríem i saber si volien formar-ne part. Tothom ho va rebre amb molta il·lusió, han aprofitat la trucada per agrair l'esforç de tot el personal i ens han donat enormes mostres d'agraïment».

Els professionals del centre relaten que gràcies a les videotrucades i al compte d'Instagram, els familiars dels residents tenen un «contacte directe i un seguiment» del que fan durant el dia que els tranquil·litza i redueix l'angoixa de no poder-los visitar. «Al final ha sigut molt positiu perquè volem que vegin que estan bé. Aquest era l'objectiu principal». Fonts de la corporació expliquen que també utilitzen WhatsApp per enviar imatges i vídeos. D'altra banda, al centre sociosanitari de Blanes també han incorporat quatre telèfons, un per planta, i s'ha donat el número de telèfon als familiars amb l'objectiu de tenir contacte més directe amb els professionals.

Calella, un mirall de Lloret

Al centre sociosanitari de Calella des d'aquest dilluns també han incorporat aquestes pràctiques. Segons explica Laura Molina, treballadora social a l'hospital sociosanitari de Calella, el fet que els familiars no puguin veure els pacients «d'entrada es va viure com una cosa difícil»: «Si jo no et puc venir a veure, ni ajudar a donar el dinar... Es genera una sensació de cert abandonament i alguns pacients són grans i tenen cert deteriorament cognitiu que feia que tampoc ho acabessin d'entendre». «Els companys de Blanes i Lloret van iniciar aquesta comunicació a través de tauleta i ens va semblar bona idea. Ha sigut una cosa molt bonica perquè moltes persones són persones grans i no tenien ni idea que això existia», explica Molina, que afegeix que «hem vist canvis importants, sobretot perquè els que pateixen deteriorament cognitiu no ho acaben d'entendre i el fet de veure la família els ha tranquil·litzat», detalla.

· Consulta tota la informació relacionada amb el coronavirus