Els accidents de trànsit han provocat set morts des de principis d'any a les comarques de Girona, sis de les quals en carreteres. La víctima restant -un motorista- va morir en una via urbana, al terme municipal de Capmany. Des que es va decretar l'estat d'alarma -el 16 de març- no s'ha hagut de lamentar cap mort a les vies gironines. El mes de març, però, va començar amb dues víctimes en un sol accident a Lloret de Mar.

Sumant les xifres a qualsevol tipus de via de les comarques de Girona durant els tres primers mesos de l'any, n'hi ha hagut set en sis sinistres viaris, mentre que l'any passat, en aquest mateix període, n'hi havia hagut nou, segons les dades recopilades per Diari de Girona, que contemplen els morts en carreteres i vies urbanes.

Trimestre negre

S'ha de dir, però, que el primer trimestre de 2020 ha estat especialment negre pels anomenats col·lectius vulnerables: han mort dos motoristes i un ciclista.

Cal destacar que en un dels accidents amb un motorista finat, els Mossos de Trànsit van detenir el conductor d'un cotxe com a presumpte responsable de la mort de l'usuari del vehicle de dues rodes en un accident de trànsit a la GI-555, a Massanes. L'acusat, el 9 de febrer, va realitzar presumptament un avançament antireglamentari que va provocar la sortida de la via i posterior caiguda de la víctima mortal del sinistre.

En aquests tres mesos també hi ha hagut un altre sinistre viari mortal força notori. L'11 de febrer una conductora es va saltar un control i va morir en accidentar-se a Ripoll. La dona, que tenia antecedents, va caure en un canal a tocar de la carretera C-17 amb el vehicle en donar un cop de volant, després de trobar-se els Mossos d'Esquadra a la carretera C-17. Malgrat els intents, els serveis d'emergències no van poder salvar-li la vida.

Finalment, l'únic accident de trànsit del mes de març -el dia 1- es va cobrar dues vides i en unes condicions molt tristes. Dos joves van morir cremats després que el cotxe amb què anaven es precipités per un desnivell de 30 metres a Lloret. El vehicle va incendiar-se i va quedar totalment cremat. No se'ls va poder auxiliar.

També és destacable que el pitjor mes del trimestre ha estat el febrer, amb un total de quatre accidents amb quatre víctimes mortals, mentre que si s'analitza quan han tingut lloc els accidents mortals que s'han produït entre gener i març, cal dir que la major part dels sinistres (4) s'han concentrat en caps de setmana -tres en diumenge i un en dissabte.

26 morts a Catalunya

A Catalunya, 26 persones han mort en 21 accidents mortals a les carreteres -vies interurbanes- des de l'1 de gener i fins al 31 de març. Respecte al 2010, any de referència per al compliment dels objectius europeus, les víctimes mortals per accidents de trànsit registrades entre gener i març han baixat un 49%, informa el Servei Català de Trànsit. Això suposa un descens d'un 29,7% en el nombre de víctimes mortals respecte al mateix període de l'any passat, quan van perdre la vida 37 persones. Pel que fa a la xifra d'accidents mortals, hi ha hagut una reducció del 41,7% respecte a l'any passat.

La concentració d'accidents mortals en cap de setmana o festiu és una tendència que es manté des de l'any passat. Pel que fa als col·lectius vulnerables, durant aquest primer trimestre de l'any han mort tres motoristes, un ciclista i dos vianants a Catalunya. Quant a l'edat de les víctimes mortals, la franja d'edat que ha sumat més morts a la carretera és la de 45 a 54 anys, amb 9 víctimes.

El mes de març, quan es va declarar el confinament, s'han registrat cinc víctimes mortals a la xarxa viària de Catalunya.