El coronavirus

Els nostres aliats són hotels i restaurants que ara estan tancats, per tant hi ha una afectació important a les vendes d'entre un 90% i el 100%. A més, l'altre punt difícil que tenim és l'enoturisme: han caigut totes les visites als cellers i per tant no tenim la venda directa. A la vinya se segueix treballant i a dins els cellers ho fem seguint els protocols de sanitat.

Què implicarà a llarg termini aquest descens tan dràstic?

Esperem que no hi hagi cap celler que tanqui, tot i que la realitat i la casuística de cadascun d'ells és diferent, però preveig que estiguin prou musculats perquè econòmicament puguin aguantar. Tenim la vista posada en l'estiu per si tot es torna a normalitzar. Tampoc sabem quin món ens queda després del coronavirus, però si hi ha una certa normalitat estarem pendents de recuperar-nos durant la temporada estival.

I l'enoturisme es podrà recuperar d'aquesta patacada?

Sí, quan puguem sortir de casa i reunir-nos. L'enoturisme serà una de les bones eines per tirar endavant i recuperar les vendes. Les visites en un celler són de grups petits, des de 5 fins a 20 persones. En aquest sentit crec, a més, que la gent tindrà ganes de sortir, celebrar i de venir-nos a veure. Nosaltres estarem preparats per rebre'ls amb les condicions necessàries.

De les crisis en surten oportunitats. Com us heu reinventat?

A través de les xarxes socials hem començat la campanya #EmpordaDesdeCasa per posar en contacte els cellers amb la gent, que al cap i a la fi són els nostres clients finals. Tothom qui estimi el vi de l'Empordà i aquesta terra pot penjar unes fotografies brindant a la salut de qui vulgui. A més, cada dissabte fem un tast online en el qual respectem la cadena de distribució: des del celler passant pel distribuïdor i un sommelier d'un restaurant per fer un tast virtual amb un restaurador. La gent pot comprar l'ampolla a través de les botigues la setmana abans.

I ha permès un repunt de vendes?

Aquesta campanya ajuda a vendre però es un motor molt petit en comparació amb les vendes que teníem en restauració i hotels. Sí que ajuda i ens fa estar presents a la quotidianitat de la gent. Es venen ampolles, però no n'hi ha prou. No el depreciem però el percentatge és molt petit.

A la primavera és quan se celebren més festivals de promoció dels vins empordanesos. El Vívid i Tocs de Vi ja s'han suspès, què passarà amb la resta?

Sí, entre d'altres l'acció que havíem de fer al Mas Marroch per a professionals està suspesa. Tots aquests festivals i fires ens permetien estar en contacte amb la gent i tot això és força presencial i vendes que perdem. En aquest sentit és molt dur aguantar aquesta situació.

La Mostra del Vi de Figueres s'havia d'estrenar en noves dates precisament aquest juny.

L'Ajuntament va ser molt receptiu a canviar-nos la data per Sant Pere, que és una festa important per a Figueres. Com a cellers ens anava millor perquè al setembre ens enganxàvem amb la verema. De moment es manté aquest mes de juny, però potser haurem d'acabar tornant a l'anterior data.

Si perdeu força presencial, la gent s'oblidarà dels vins de l'Empordà?

Esperem que no, per això fem la campanya #EmpordaDesdeCasa, per mantenir la presència. La gent no se n'oblidarà dels vins de l'Empordà però és important que ens vegin i que els cellers expliquin els seus vins per xarxes en comptes de quedar-nos tancats, perquè això sí que ens faria mal. Hem de sortir i ara l'única manera que tenim són les xarxes i la virtualitat. La gent que s'estima l'Empordà, no se n'oblidarà.

En termes generals, patirà el món del vi?

Sí, està patint perquè forma part del sector primari la pagesia i ja és un sector amb una certa dificultat. Per això és molt important que, qui s'estimi el paisatge i el territori, cuidi els pagesos i posi en valor els seus productes. El vi ho pateix molt, tot això. Ens costarà sortir d'aquest atzucac però si fem cas i ens estimem el territori penso que tots plegats podem fer molt per aquesta pagesia, tant si és vitivinícola com si no. És molt important prendre consciència i que la gent triï productes de proximitat. En moments de crisi, tots els gestos, per petits que siguin, són importants.

Farà caure els preus del raïm de la nova collita?

Probablement hi hagi una repercussió en el preu del raïm, però afectarà amb menor mesura l'Empordà. Els més afectats seran els productors que treballen a quilo, com ara el cava, que són els que paguen els preus mes baixos. En aquest sentit l'Empordà és diferent perquè es posiciona com una DO de qualitat i les produccions són petites. Cadascuna de les vinyes produeix uns quilos determinats perquè el que volem és qualitat. I el preu del raïm de l'Empordà està força ben pagat.

Fins ara semblava que els aranzels de Donald Trump i el temporal Gloria

Venim d'una certa sequera del 2019, del temporal Gloria i unes notícies provocades per Donald Trump horroroses. I de cop i volta apareix el coronavirus. Està afectant a tots els sectors i crec que ens hauríem de plantejar tot un sistema econòmic i de xarxes de distribució per tornar a començar i fer-ho tot més estable. A més, hi ha el canvi climàtic. Els pagesos ja l'estem patint i fa temps que des de la vinya demanem que es canviïn les coses, perquè el canvi climàtic ha vingut per quedar-se. Però hi ha economies i explotacions que sembla que no ens vulguin fer cas. Nosaltres ja ens hi estem adaptant. I amb el coronavirus, igual; ha vingut per quedar-se. Fem les coses ben fetes i repensem com ho hem de fer per viure i tirar endavant.

Es pot mirar aquesta realitat amb humor?

Ens convé. El que ens està afectant més és la incertesa que provoca la por de no saber quina realitat ens quedarà. Aquest neguit sí que el podem viure mirant-nos la realitat amb humor, perquè ens ajuda a poder-ho pair més bé tot plegat. El que no podem fer és riure de la situació, perquè no fa gens de gràcia i és crítica. Hi ha gent que està morint i d'altres que estan al peu del canó treballant per treure'ns d'aquesta crisi. Humor sí, perquè sempre ens ajuda en qualsevol moment de la nostra vida, però riure-se'n no, perquè no fa gens de gràcia.